Hbo bachelor - Economie en Bedrijf Eerder bekeken
De hbo-opleiding Commerciële Economie deeltijd is bij uitstek geschikt voor verkooptalenten. Met kennis van marketing, sales en accountmanagement leg je de basis voor diverse commerciële functies.
Je bent al enige tijd aan het werk als verkoper of medewerker verkoop binnendienst en wilt doorgroeien en carrière maken in de commercie. Je zoekt inhoudelijke diepgang en wilt weten wat er speelt in een commercieel bedrijf om daar een interessante positie te bekleden. Dan kies je voor de deeltijd hbo Commerciële Economie.
Bij de economie-opleiding krijg je een inleiding in marketing en leer je verkoop- en accountplannen te ontwikkelen, calculeren en schriftelijk te communiceren. Daarna verdiep je je in strategische marketing of strategisch salesmanagement. Je maakt account- en marketingplannen op basis van creatieve en innovatieve nieuwe businessconcepten. Je spijkert je Engels bij tot B2-niveau, omdat je na je hbo Economie veel in het Engels communiceert.
Als je geslaagd bent voor de deeltijdopleiding Commerciële Economie mag je de titel Bachelor of Science (BSc) voeren.
Hoe zorg je ervoor dat de klant voor jouw bedrijf kiest en niet voor de concurrent? Dat vraagt inzicht in je sterkten en zwakten en in de kansen en bedreigingen. In deze module breng je dit in kaart.
In een wereld vol merken leer je in deze module hoe jouw merk opvalt en relevant blijft.
Je onderzoekt je merkpositie, identificeert verbeterpunten en ontwikkelt een strategie die past bij je merkidentiteit. Deze vertaal je naar een creatief merkconcept. Met behulp van brand metrics maak je de impact meetbaar, met oog voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Breng de processen van de value chain in jouw organisatie in kaart en ontdek waar waarde verloren gaat of juist gewonnen kan worden.
Je onderzoekt knelpunten, signaleert kansen en onderbouwt je bevindingen financieel. Zo lever je direct input voor verbetering én impact. Je werkt met data uit je eigen organisatie en leert kritisch kijken naar hoe processen waarde creëren.
In deze module analyseer je diverse landen binnen en buiten de EU om de beste nieuwe afzetmarkt voor jouw organisatie te vinden.
Je kijkt naar belangrijke factoren zoals wet- en regelgeving, cultuur, economie, ethiek en marketingmogelijkheden. Met deze inzichten geef je een onderbouwd advies over welk land het meest geschikt is om internationaal uit te breiden.
Je kunt een module kiezen van een bachelor die als keuzemodule wordt aangeboden.
Hoe je kunt zorgen dat je van goede verkoop doorgroeit naar geweldig. Aan welke knoppen je kunt draaien en op welk moment je dit moet doen.
Hoe zet je een onderzoek op? Waar moet je op letten en welke vragen stel je? Hoe vind je de juiste klanten en kansen? Hoe lees je de onderzoeksresultaten? In deze module ga je daarmee aan de slag.
Wat komt er kijken bij het verkopen van jouw dienst of product en hoe pak je dit aan? Vanuit een gedegen voorbereiding en analyse leer je hoe je een verkoopgesprek voert en natuurlijk de deal sluit.
In deze module stuur je als salesmanager je verkoopteam planmatig aan om duurzame klantrelaties en optimale resultaten te realiseren, waarmee je de continuïteit van de organisatie waarborgt.
Als accountmanager herken je klantbehoeften en ontwikkel je per klant een strategie die duurzame waarde toevoegt en jouw doelstellingen helpt behalen.
In deze module werk je in teamverband aan een strategisch marketingplan voor een zelfgekozen case.
Je gebruikt theorie en modellen om tot onderbouwde keuzes te komen en vertaalt deze naar een overtuigend plan. Je presenteert en verdedigt je advies richting interne en externe stakeholders, met oog voor draagvlak, samenwerking en overtuigingskracht. Daarbij ontwikkel je ook je vaardigheden in adviseren en presenteren.
In deze module innoveer je de marketing- en salesstrategie van je organisatie. Je signaleert een strategisch commercieel probleem of kans en onderzoekt dit grondig, inclusief afnemersonderzoek.
Op basis van je bevindingen werk je één oplossingsrichting uit in een nieuwe of vernieuwde duurzame marketing- en salesstrategie, die je met feiten onderbouwt.
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsite
Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Bekijk de aanvullende toelatingseisen die door de instelling worden gesteld op de website van de onderwijsinstelling.
Afhankelijk van jouw situatie betaal je het wettelijk collegegeld of het instellingscollegegeld. Gebruik de Collegegeldwijzer om te zien welke van de twee je waarschijnlijk moet betalen.
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de hogeschool
Bij Avans doen we de studiekeuzecheck in de vorm van een intake.
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
in 24 maanden
Dit is een bindend studieadvies.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2025 over aspecten van deze opleiding?
|
Deze opleiding
Avans Hogeschool |
Landelijk gemiddelde
Commerciële Economie Vergelijk alle 13 opleidingen |
verschil | |
|---|---|---|---|
|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 4.0 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Sfeer | 4.0 / 5 | 4.2 / 5 | |
| Studiefaciliteiten | - / 5 | 3.6 / 5 | - |
| Studie opnieuw kiezen | 4.2 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Inhoud en opzet | 4.0 / 5 | 3.7 / 5 | |
| Aansluiting beroepspraktijk | 4.0 / 5 | 3.9 / 5 | |
|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 4.0 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Sfeer | 4.0 / 5 | 4.2 / 5 | |
| Studiefaciliteiten | - / 5 | 3.6 / 5 | - |
| Studie opnieuw kiezen | 4.2 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Inhoud en opzet | 4.0 / 5 | 3.7 / 5 | |
| Aansluiting beroepspraktijk | 4.0 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Docenten | 4.2 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Lesstof in het Engels | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
| Studiebegeleiding | - / 5 | 4.0 / 5 | - |
| Toetsing en beoordeling | 3.7 / 5 | 3.8 / 5 | |
| Betrokkenheid en contact | 4.2 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Studiedruk |
Over de studie Commerciële Economie
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
| Vakspecialisten website-ontwikkeling en -beheer | 22% |
| Vertegenwoordigers, accountmanagers retail en exportmanagers | 19% |
| Specialisten reclame en marketing | 14% |
| Zakelijke dienstverleners | 5% |
| Verkoopmedewerkers detailhandel | 3% |
Bij deze studie zijn de verwachtingen voor het vinden van een baan goed.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Avans Hogeschool