Wo master - Onderwijs en Opvoeding Eerder bekeken
Varianten: Lerarenopleiding Arabisch, Lerarenopleiding Russisch, Lerarenopleiding Spaans, Lerarenopleiding Hebreeuws, Lerarenopleiding Nederlands, Lerarenopleidi...
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. In voltijd duurt de opleiding een jaar, in deeltijd anderhalf tot twee jaar. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Tijdens de opleiding tot leraar in één van de vakken in het domein Taal en Cultuur leer je hoe je je kennis kunt overdragen en leerlingen motiveert en inspireert. Je leert inspelen op en kritisch oordelen over de snel veranderende wereld waarin je vakgebied een grotere rol speelt dan de meeste leerlingen op het eerste gezicht denken. Daarnaast help je leerlingen mondige en besluitvaardige burgers te worden.
De Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen wordt aangeboden voor de volgende schoolvakken:
* Arabisch
* Duits
* Engels
* Frans
* Griekse en Latijnse taal en cultuur
* Hebreeuws
* Italiaans
* Latijnse taal en cultuur
* Nederlands
* Russisch
* Spaans
De Universiteit van Amsterdam besteedt veel tijd aan vakdidactiek van het specifieke schoolvak waarvoor de master wordt gevolgd. De UvA biedt de eerstegraads lerarenopleiding aan voor in totaal 24 schoolvakken.
Met het prachtige erfgoed van de Arabische cultuur en de schoonheid van de Arabische taal ben jij al lang bekend. Maar heb je er ooit bij stilgestaan hoe je anderen in deze eeuwenoude cultuur en taal zou kunnen inwijden? Juist in deze tijd waarin de Arabische en de Westerse wereld steeds meer met elkaar in aanraking komen, is er een groeiende behoefte aan mensen die als gids kunnen optreden. De UvA biedt als enige universiteit in Nederland de master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal- en Cultuurwetenschappen, track Arabisch aan. Deze leidt je op tot eerstegraadsbevoegd docent Arabisch, waarmee je kunt lesgeven in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de Universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding van Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads bevoegdheid Russisch te halen. Sommige scholen hebben Russisch als eindexamenvak ingevoerd, op andere scholen worden er projecten opgezet. Leerlingen vinden het over het algemeen heel leuk om het Russische alfabet onder de knie te krijgen, om wat Russisch te spreken en te verstaan, en om meer over de Russen te leren. Ze weten doorgaans zo weinig van hoe het er in Rusland echt aan toegaat. Als leraar is het een leuke uitdaging enthousiasme te kweken voor de Russische wereld.
Spaans is overal en leerlingen en scholen hebben steeds vaker door dat het in de top drie staat van belangrijke wereldtalen. Muziek en op vakantie naar Spanje, daar begint het voor veel leerlingen mee. Dat Spaans meer is dan dat, daarvoor ben jij. Door je vakkennis kun je de wereld groter voor hen maken en hen kennis laten maken met de culturen van de Spaanstalige landen, hen typische gebruiken laten ervaren en inzicht geven in geschiedenis en hedendaagse problematiek. Zo maak je de leerlingen niet alleen taalvaardig, maar begeleid je hen ook in het worden van een intercultureel communicatief competente wereldburger.
We hebben het in de Westerse wereld vaak over de joods-christelijke traditie. Er zijn ook mensen die dit een mythe noemen. Wat wordt er dan wel mee bedoeld? Als eerstegraads docent Hebreeuws kan jij mensen door middel van de taal laten meedenken over dit vraagstuk. De Universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding in Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads lesbevoegdheid Hebreeuws te halen.
Ken jij het belang van de rol die taal en literatuur in onze Nederlandse samenleving spelen en wil je dat graag overdragen aan middelbare scholieren? Dan is de lerarenopleiding Nederlands iets voor jou. Wij leiden je op tot de docent van de toekomst, die leerlingen niet alleen taalvaardig(er) wil maken, maar ook wil opleiden tot kritische deelnemers aan de steeds complexere samenleving waar communicatie, taal en de literaire beleving een grote rol spelen.
Heb jij een passie voor de Duitse taal en cultuur en zou je dit graag aan middelbare scholieren willen overdragen? Wij leiden je op tot eerstegraads docent Duits van de toekomst, die leerlingen niet alleen taalvaardig wil maken maar ook wil opleiden tot intercultureel communicatief competente wereldburgers. Om dit te bereiken is er binnen de vakdidactiekcolleges veel aandacht voor het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden en het gebruik van ICT en nieuwe media. Om leerlingen daarnaast ook intercultureel competent(er) te laten worden, vertel jij over je eigen ervaringen met Duitstalige culturen en leer je in de colleges hoe je ze bewust kunt laten worden van hun eigen taal en cultuur om zo een brug te kunnen vormen naar de Duitse taal en cultuur.
Bij vakdidactiek Frans leer je op welke manieren je het vak Frans effectief kunt onderwijzen op de middelbare school. We bestuderen verschillende taalverwervingstheorieën en theorieën over vakdidactiek en we bekijken hoe dit ingezet kan worden in de onderwijspraktijk. We verdiepen ons in de didactiek van competenties als lees-, schrijf-, luister en gespreksvaardigheid, en we gaan ook in op ontwikkelingen in het Moderne Vreemde Talenonderwijs. Tenslotte bediscussieer en analyseer je voorbeelden van Franse lessen om vervolgens zelf opdrachten voor leerlingen te ontwerpen.
De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de Universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding van Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads bevoegdheid Italiaans te halen. De opleiding biedt je een brede bevoegdheid: je kunt ermee aan de slag als docent, maar ook als materiaalontwerper of toetsontwikkelaar. In de opleiding ontwikkel je hiertoe alle benodigde didactische, methodologische en onderwijskundige vaardigheden. Het werkterrein is breed en uitdagend en voor wie wil internationaal.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-italiaans
Word jij enthousiast van de Engelse taal en wil je dit overbrengen op leerlingen in het voortgezet onderwijs? In deze master word je zowel opgeleid in alle facetten van het leraarschap als specifiek in het schoolvak Engels. Bij vakdidactiek leer je onder andere wat taalverwerving is en hoe leerlingen (de Engelse) taal leren. Je leert hoe je de communicatieve vaardigheden spreken en schrijven vormgeeft in je les, en hoe effectief grammatica- en vocabulaireonderwijs daartoe bijdraagt. Naast de praktische toepassingen word je ook gestimuleerd om een visie op het vak Engels te ontwikkelen. Wat kan het schoolvak méér betekenen op het gebied van interculturele vaardigheid en (meer)taligheid? De nadruk in de opleiding ligt op het ontwerpen van activerende lessen(series) en het kritisch evalueren van methodologie en onderwijspraktijk.
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsite
Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2025 over aspecten van deze opleiding?
|
Deze opleiding
Universiteit van Amsterdam |
Landelijk gemiddelde
Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen Vergelijk alle 7 opleidingen |
verschil | |
|---|---|---|---|
|
Studenttevredenheid
Meer informatie | - / 5 | 3.6 / 5 | - |
| Sfeer | 4.2 / 5 | 4.3 / 5 | |
| Studiefaciliteiten | - / 5 | 3.8 / 5 | - |
| Studie opnieuw kiezen | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
| Inhoud en opzet | 3.6 / 5 | 3.7 / 5 | |
| Aansluiting beroepspraktijk | - / 5 | 4.0 / 5 | - |
|
Studenttevredenheid
Meer informatie | - / 5 | 3.6 / 5 | - |
| Sfeer | 4.2 / 5 | 4.3 / 5 | |
| Studiefaciliteiten | - / 5 | 3.8 / 5 | - |
| Studie opnieuw kiezen | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
| Inhoud en opzet | 3.6 / 5 | 3.7 / 5 | |
| Aansluiting beroepspraktijk | - / 5 | 4.0 / 5 | - |
| Docenten | 3.9 / 5 | 4.0 / 5 | |
| Lesstof in het Engels | - / 5 | - / 5 | - |
| Studiebegeleiding | - / 5 | 4.1 / 5 | - |
| Toetsing en beoordeling | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
| Betrokkenheid en contact | 4.1 / 5 | 4.1 / 5 | |
| Studiedruk |
Over de studie Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
| Onderwijsgevenden in het secundair onderwijs | 66% |
| Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs | 13% |
Bij deze studie zijn de verwachtingen voor het vinden van een baan goed.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
79% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
68% vond een baan op het niveau van de studie
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Universiteit van Amsterdam
Roeterseilandcampus - gebouw J/K - Valckenierstraat 65-67
1018 XE
Amsterdam
Bezoek ook de website van Universiteit van Amsterdam
Bezoek website van Universiteit van Amsterdam