WO Master - Onderwijs en Opvoeding

Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal- en cultuurwetenschappen

Universiteit van Amsterdam

Over de opleiding Open dag:  9 april

Filler

De Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen kent meerdere varianten:

* Arabisch
* Duits
* Engels
* Frans
* Hebreeuws
* Italiaans
* Nederlands
* Russisch
* Spaans

De Universiteit van Amsterdam besteedt veel tijd aan vakdidactiek van het specifieke schoolvak waarvoor de master wordt gevolgd.

Kijk voor meer informatie op http://ilo.uva.nl/onderwijs/master-leraar-vho/master-leraar-vho.html

Kennismaken met je opleiding?

9

april

UvA Minormarkt

+ Meer open dagen
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Arts

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Filler

Collegegelden


Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Filler

Studeren bij deze instelling

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.

5 eerstejaars aan deze opleiding
20% van de eerstejaars studenten is man
80% van de eerstejaars studenten is vrouw
161 opleidingen
109.553 studenten in de gemeente Amsterdam Meer info over Amsterdam

Keuzes binnen de opleiding

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Het is fascinerend om jonge mensen verschijnselen in de natuur te laten ontdekken en te helpen bij vragen zoals 'Hoe kan dat?', 'Hoe kunnen we dat begrijpen?' en 'Kunnen we het voorspellen?'. Proefjes doen, aan problemen werken, stap-voor-stap leerlingen introduceren in de kennis en techniek van de wetenschap zijn taken voor de natuurkundeleraar. De toekomst van de wetenschap en dus ook van onze samenleving zit nu in de schoolbanken. Je kunt leerlingen helpen om mondige en besluitvaardige burgers te worden in deze complexe technologische wereld. Daarnaast ben je het voorbeeld voor de toekomstige jonge onderzoekers. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-spaans

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Russisch is een bijzonder schoolvak. Sommige scholen hebben het als eindexamenvak ingevoerd, op andere scholen worden er projecten opgezet. Leerlingen vinden het over het algemeen heel leuk om het Russische alfabet onder de knie te krijgen, om wat Russisch te spreken en te verstaan, en om meer over de Russen te leren. Ze weten doorgaans zo weinig van hoe het er in Rusland echt aan toegaat. Als leraar is het een leuke uitdaging enthousiasme te kweken voor de Russische wereld. De Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de Universiteit van Amsterdam biedt als enige lerarenopleiding van Nederland de mogelijkheid om een eerstegraads bevoegdheid Russisch te halen. De opleiding biedt je een brede bevoegdheid: je kunt ermee aan de slag als docent, maar ook als materiaalontwerper of toetsontwikkelaar. In de opleiding ontwikkel je hiertoe alle benodigde didactische, methodologische en onderwijskundige vaardigheden. Het werkterrein is breed en uitdagend en voor wie wil internationaal. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-russisch

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met de lesbevoegdheid op zak kun je lesgeven aan alle niveaus in het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Ken jij het belang van de rol die taal en literatuur in onze Nederlandse samenleving spelen en wil je dat graag overdragen aan middelbare scholieren? Wil je leerlingen die sterke taalbasis meegeven die ze nodig hebben in de maatschappij? Wij leiden je op tot de docent van de toekomst, die leerlingen niet alleen taalvaardig(er) wil maken, maar ook wil opleiden tot kritische deelnemers aan de steeds complexere samenleving waar communicatie, taal en de literaire beleving een grote rol spelen. Om dit te bereiken is er veel aandacht voor de uitdagingen waar ons vak voor staat in de snel veranderende samenleving. Hoe geef je bijvoorbeeld spellingonderwijs als leerlingen dagelijks een spellingchecker gebruiken? Vereist lezen online andere vaardigheden dan lezen van papier? En hoe leer je leerlingen kritisch bronnen raadplegen en daar zonder 'knippen en plakken' een eigen tekst van te maken? Ook kijken we hoe we de literaire competenties van leerlingen kunnen ontwikkelen en bespreken we hoe we de leerlingen kennis kunnen laten maken met de grote rijkdom aan historische teksten. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-nederlands

  • + Meer

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Filler

Nationale Studenten Enquête

Jaarlijks worden studenten gevraagd hun mening te geven over hun opleiding en instelling in de Nationale Studenten Enquête van Studiekeuze123. Helaas zijn er voor deze opleiding geen studentenoordelen beschikbaar.

Oordeel afgestudeerden

Over de studie Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Filler

Meest gekozen beroepen

Docent voortgezet onderwijs 60%
Docent 25%

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (master - lerarenopleiding algemene en beroepsgerichte vakken)

Toekomstige arbeidsmarktpositie: Goed
Samenhang baankans met economie: Erg laag
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: Erg laag
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: Laag

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Universiteit van Amsterdam

Filler
Illustration of a mobile phone

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Universiteit van Amsterdam 020 - 5259111
Logo Universiteit van Amsterdam

Meer informatie

Bezoek ook de website van Universiteit van Amsterdam

Bekijk instellingspagina van Universiteit van Amsterdam

Is het wat? Deel 'm!

Ken je iemand die interesse heeft in de opleiding Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal- en cultuurwetenschappen?

Deel via WhatsApp