WO Master - Onderwijs en Opvoeding

Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen

Universiteit van Amsterdam Amsterdam
Studenttevredenheid
Meer informatie
-
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master

Over de opleiding

De Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Taal en Cultuurwetenschappen kent meerdere varianten:

* Arabisch * Duits * Engels * Frans * Hebreeuws * Italiaans * Nederlands * Russisch * Spaans De Universiteit van Amsterdam besteedt veel tijd aan vakdidactiek van het specifieke schoolvak waarvoor de master wordt gevolgd. Kijk voor meer informatie op http://ilo.uva.nl/onderwijs/master-leraar-vho/master-leraar-vho.html


Toelating & selectie

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Je kunt te maken krijgen met selectie of een studiekeuzecheck. Hieronder vind je alle informatie.


Toelatingseisen

Een opleiding stelt eisen waaraan je moet voldoen om te mogen starten.

Je kunt een masteropleiding volgen als je een (verwante) bacheloropleiding op hetzelfde niveau hebt afgerond. Je bent niet automatisch toelaatbaar; sommige masteropleidingen hanteren selectiecriteria. Van een hbo-bacheloropleiding naar een wo-masteropleiding is soms ook mogelijk, meestal in combinatie met een schakelprogramma. Neem contact op met de instelling voor meer informatie.


Tijdens de opleiding

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Wat dacht je bijvoorbeeld van het aantal eerstejaars of het bindend studieadvies. Ook informatie over contacttijd of de doorstroom naar het tweede jaar kan relevant zijn voor je keuze.


Collegegelden

Als je studeert, dan betaal je daarvoor collegegeld. Er zijn 2 soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld. Het hangt van jouw situatie af wat jij betaalt. Lees meer over collegegeld.

Tarieven 2018 / 2019 2019 / 2020
Wettelijk € 2.060 € 2.083

Studenten

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.



Studieverloop

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Mogelijkheden binnen de opleiding

  • Varianten
  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met de lesbevoegdheid op zak kun je lesgeven aan alle niveaus in het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Waar kan je als leerling van 12 tot 80 jaar Italiaans leren? Is er eigenlijk een examen voor Italiaans? En is er een leerboek voor het voortgezet onderwijs? Dit zijn vragen die je waarschijnlijk bezighouden als je overweegt de lerarenopleiding te gaan doen voor het vak Italiaans. De praktijk van Italiaans wijkt in veel opzichten af van reguliere schooltalen. Zo is er in Nederland maar één school waar Italiaans een volwaardig vak is met schoolboeken, examen en al. Veel vaker is het een verrijkingscursus. In dat geval is het niet mogelijk om zomaar het boek te volgen. Het werkveld van een docent Italiaans beperkt zich trouwens niet tot het voortgezet onderwijs, maar omvat ook het volwassenenonderwijs. In het vakdidactiekprogramma Italiaans wordt daarom extra aandacht besteed aan: * het ontwikkelen van materiaal voor een verrijkingscursus in het voortgezet onderwijs; * de volwassen leerling; * heterogeniteit van de groep volwassen leerders (heterogeniteit in leeftijd, in opleidingsniveau, motivatie). Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-italiaans

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Je bent goed thuis in je eigen vakgebied en vertelt er graag over. Je vindt het zinvol om kennis over te dragen en het motiveert je om anderen te helpen iets onder de knie te krijgen. Maar je wilt ook je beroepsperspectieven openhouden: niet op één paard wedden, maar je bekwamen in een opleiding die perspectief biedt op verschillende werkterreinen. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-arabisch

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Taal is een communicatiemiddel en moet als zodanig onderwezen worden. Dit uitgangspunt vindt zijn weerslag in de eindexamenvoorschriften voor het Voortgezet Onderwijs. Het vakdidactiekprogramma Duits is hierop geënt. Het sluit aan bij inzichten uit de taalverwervingstheorie, de toegepaste taalkunde en de leerpsychologie met betrekking tot de vraag hoe een vreemde taal geleerd wordt. Je maakt kennis met bestaand lesmateriaal (leergangen) voor het vak Duits, je leert dit materiaal kritisch te analyseren en beoordelen, en waar nodig aan te vullen met en/of te vervangen door - al dan niet zelf ontworpen - opdrachten. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-duits

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met de lesbevoegdheid op zak kun je lesgeven aan alle niveaus in het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Je bent goed thuis in je eigen vakgebied en vertelt er graag over. Je vindt het zinvol om kennis over te dragen en het motiveert je om anderen te helpen iets onder de knie te krijgen. Maar je wilt ook je beroepsperspectieven openhouden: niet op één paard wedden, maar je bekwamen in een opleiding die perspectief biedt op verschillende werkterreinen. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-engels

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Taal is een communicatiemiddel en moet als zodanig onderwezen worden. Dit uitgangspunt vindt zijn weerslag in de eindexamenvoorschriften voor het Voortgezet Onderwijs. Het vakdidactiekprogramma Duits is hierop geënt. Het sluit aan bij inzichten uit de taalverwervingstheorie, de toegepaste taalkunde en de leerpsychologie met betrekking tot de vraag hoe een vreemde taal geleerd wordt. Je maakt kennis met bestaand lesmateriaal (leergangen) voor het vak Duits, je leert dit materiaal kritisch te analyseren en beoordelen, en waar nodig aan te vullen met en/of te vervangen door - al dan niet zelf ontworpen - opdrachten. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-duits

  • + Meer

Nationale Studenten Enquête

Jaarlijks worden studenten gevraagd hun mening te geven over hun opleiding en instelling in de Nationale Studenten Enquête van Studiekeuze123. Helaas zijn er voor deze opleiding geen studentenoordelen beschikbaar.

Na afstuderen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. De cijfers worden getoond als landelijk cijfer voor deze studie en gelden dus niet specifiek voor deze opleiding aan deze instelling.


Arbeidsmarkt​prognose

Landelijk per opleidingstype (Onderwijs en Opvoeding)


Meest gekozen beroepen

Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.

Docent 27%
Docent geschiedenis 8%
Docent Engels 8%
Docent Nederlands 8%
Docent biologie 6%
+ Meer

Contact

Universiteit van Amsterdam


Contactgegevens
Spui 21
1012 WX Amsterdam
T: 020 - 5259111
www.uva.nl
0 opleidingenopleiding vergelijken