Hbo associate degree - Gezondheid Eerder bekeken
Deze opleiding heet ook wel:
Management in de Zorg Associate degree
Je wilt hogerop in je huidige baan of een nieuwe richting inslaan. Met de deeltijdopleiding Management in de Zorg Associate degree ontwikkel jij je tot manager in de zorg- of welzijnsector.
Mensen coachen, dat ligt je wel. Je bent nog steeds blij met je baan in de zorg- of welzijnsector, maar je zoekt meer uitdaging. Je wilt ook graag organiseren en coördineren. En meer weten over de veranderingen binnen zorg en welzijn. Met de Management in de Zorg Associate degree deeltijd verdiep je je in de bedrijfskundige kant van de gezondheidszorg en maatschappelijke sector. Vooral de nadruk op leidinggeven en reflectie op je functioneren spreken je aan binnen deze opleiding.
De Ad Management in de Zorg bestaat uit modules, waarvan je de volgorde zelf bepaalt. Het werkveld heeft een belangrijke rol. Hiermee leg je de basis voor een managementfunctie. Je oefent met vaardigheden zoals presenteren, organiseren en communiceren. Ook leer je hoe je als manager vraagstukken op de werkvloer oplost. Zo weet je na de opleiding welke ontwikkelingen er spelen in het werkveld, hoe je daarmee omgaat en hoe je medewerkers daarin begeleidt.
Je leert door blended learning: een combinatie van contacton...
Bij leidinggeven aan medewerkers draait het zowel om hun ontwikkeling als om het resultaat. Je verdiept je in leiderschapsstijlen, taakvolwassenheid van medewerkers en coachende gespreksvoering.
In deze module verken je in de zorg- of welzijnsector een knelpunt waar waarden in het geding zijn.
Als leidinggevende wil je de zorg- of welzijnssector mooier maken, maar de realiteit is vaak weerbarstig. In elke organisatie kom je dilemma's tegen zoals verlies, tragiek en waardenconflicten waar niet altijd voldoende aandacht voor is.
Vaak wordt er gekeken naar wat wél beheersbaar is, waardoor medewerkers met ongemak blijven zitten en de onderliggende kwaliteit gaat achteruit. Maar juist het oog hebben voor en het bespreekbaar maken van onoplosbare problemen versterkt de veerkracht van teams.
Als manager in de zorg- en welzijnsector moet je een bepaald niveau van kwaliteit te behalen en de dienstverlening steeds verbeteren. Daarvoor heb je kennis nodig van organiseren en kwaliteit.
Als manager is het jouw taak om de kwaliteit van de organisatie te waarborgen en de dienstverlening continu te verbeteren. In 3 onderdelen doe je kennis op van organiseren en kwaliteit.
In Organisatorische foto leer je de organisatie in kaart brengen. Kwaliteitszorg behandelt de beginselen van kwaliteit en hoe je het kwaliteitsbeleid vertaalt naar dagelijkse activiteiten. In Onderzoek leer je informatie verzamelen, analyseren en rapporteren, met aandacht voor validiteit en betrouwbaarheid.
Successen behaal je niet alleen met kennis. Persoonlijke kwaliteiten zijn veel bepalender voor wat je als leider kunt bereiken. Deze module begint bij jou.
Met verschillende instrumenten werk je aan jouw ontwikkeling. In deze module sta jij met jouw talenten en ontwikkelpunten centraal. Van jou als middenmanager verwachten we dat je jezelf en anderen kunt aansturen. Hierin ben je vooral je eigen instrument.
Daarom begint deze module bij jou. Wie ben jij als mens en manager? Met verschillende instrumenten werk je aan jouw ontwikkeling. Je rondt de module af met jouw persoonlijke visie op jouw profiel als manager.
Organisaties voeren activiteiten steeds vaker uit als project. Als toekomstig middenmanager moet je die projecten goed kunnen aansturen. In deze module leer je daarvoor een aantal projectvaardigheden.
Voorbeelden van projecten zijn kwaliteitsprojecten, automatiseringsactiviteiten, de invoering van een nieuwe werkwijze, een reorganisatie, het openen van een nieuwe dependance of het houden van een klanttevredenheidsonderzoek.
Om als toekomstig middenmanager die projecten goed aan te kunnen sturen moet je een aantal projectvaardigheden bezitten. Die leer je in deze module.
In deze module leer je een formatieplan opstellen voor een werkeenheid. Je biedt de klantgroep de benodigde zorg- of dienstverlening en je geeft advies over in-, door- en uitstroom van medewerkers.
Je gaat vooral in de praktijk aan de slag. Binnen en voor je eigen team breng je in kaart of en hoe er verbeteringen mogelijk zijn voor de inzet van medewerkers. Na deze module kun je als (beginnend) leidinggevende de personele bezetting van een zorgteam in kaart brengen en zo nodig verbeteren.
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsite
Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.
Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.
Bekijk de aanvullende toelatingseisen die door de instelling worden gesteld op de website van de onderwijsinstelling.
Afhankelijk van jouw situatie betaal je het wettelijk collegegeld of het instellingscollegegeld. Gebruik de Collegegeldwijzer om te zien welke van de twee je waarschijnlijk moet betalen.
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de hogeschool
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2025 over aspecten van deze opleiding?
|
Deze opleiding
Avans Hogeschool |
Landelijk gemiddelde
Management in de Zorg Vergelijk alle 5 opleidingen |
verschil | |
|---|---|---|---|
|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Sfeer | 4.1 / 5 | 4.2 / 5 | |
| Studiefaciliteiten | 3.8 / 5 | 3.7 / 5 | |
| Studie opnieuw kiezen | 3.6 / 5 | 3.8 / 5 | |
| Inhoud en opzet | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
| Aansluiting beroepspraktijk | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Sfeer | 4.1 / 5 | 4.2 / 5 | |
| Studiefaciliteiten | 3.8 / 5 | 3.7 / 5 | |
| Studie opnieuw kiezen | 3.6 / 5 | 3.8 / 5 | |
| Inhoud en opzet | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
| Aansluiting beroepspraktijk | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
| Docenten | 3.9 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Lesstof in het Engels | 3.2 / 5 | 3.4 / 5 | |
| Studiebegeleiding | 3.6 / 5 | 3.7 / 5 | |
| Toetsing en beoordeling | 3.6 / 5 | 3.6 / 5 | |
| Betrokkenheid en contact | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
| Studiedruk |
Over de studie Management in de Zorg
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
| Managers gezondheidszorg | 9% |
| Vertegenwoordigers, accountmanagers retail en exportmanagers | 6% |
| Politie-inspecteurs en rechercheurs | 5% |
| Beleidsadviseurs | 4% |
| Office managers | 4% |
Bij deze studie zijn de verwachtingen voor het vinden van een baan (missing, data wordt op dit niveau niet getoond).
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Avans Hogeschool
Bekijk in één oogopslag hoe deze opleiding het doet in vergelijking met het landelijk gemiddelde van deze studie
Bekijk hier de samenvatting