WO Bachelor - Taal en Communicatie

Communicatie- en Informatiewetenschappen

Tilburg University

Over de opleiding Open dag:  6 november

Filler

Bestudeer hoe mensen en organisaties met elkaar communiceren en informatie verwerken met behulp van kennis uit vakgebieden als ommunicatiewetenschap, psychologie, organisatiewetenschap, marketing, user experience design, esthetiek en taalkunde. Daarnaast is er ruim aandacht voor creatief denken en relevante computing skills zoals (basis) programmeren.
Vragen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld: hoe kan een organisatie social media inzetten om een goed marketingresultaat te bereiken? Hoe kun je de gebruikerservaring van interactieve media optimaliseren? Welke toon in een gezondheidsapp werkt het beste om iemands leefstijl te verbeteren?

De opleiding biedt veel keuzemogelijkheden. Zo kun je je specialiseren in een van de volgende drie tracks:

* Bedrijfscommunicatie en Digitale Media: je bestudeert hoe organisaties communiceren, zowel intern als naar buiten toe, en welke rol digitale media daarbij spelen.
* Communicatie en Cognitie: je kijkt naar psychologische aspecten binnen men...

Kennismaken met de opleiding?

6

november

Bachelor Open dag

+ Meer open dagen

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Talen: Engels Nederlands
Bekostiging: Overheid
Studenten: 655
Studiepunten: 180 ECTS
Diploma: Bachelor of Science

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

COVID-19 kan invloed hebbben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Toelatingseisen

Niet toelaatbaar

Wettelijke eisen

  • EM Rechtstreeks toegang
  • CM Rechtstreeks toegang
  • NG Rechtstreeks toegang
  • NT Rechtstreeks toegang
Niet toelaatbaar

Collegegelden

€ 2.168
Wettelijk collegegeld
€ 2.143
Wettelijk collegegeld

Halvering wettelijk collegegeld

Voor het studiejaar 2021-2022 geldt: 50% korting op het wettelijk collegegeld voor alle studenten. Je betaalt € 1.084,-. Eerstejaars voltijdstudenten krijgen daar bovenop nóg een halvering. Lees meer.

Studiekeuzecheck

Als je je op tijd hebt aangemeld voor een opleiding, heb je recht op een studiekeuzecheck. Dit helpt je te checken of de opleiding bij je past. Soms is deelname verplicht. Opleidingen met selectie bieden geen studiekeuzecheck aan.


Meer weten?

Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.

Filler

Meer weten?

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Filler

Studeren bij deze instelling

655 studenten volgen deze opleiding
177 eerstejaars aan deze opleiding
31% van de eerstejaars studenten is man
69% van de eerstejaars studenten is vrouw
67 opleidingen
29.073 studenten in de gemeente Tilburg Meer info over Tilburg

Keuzes binnen de opleiding

  • Digitalisering heeft de manier waarop bedrijven en individuen communiceren de afgelopen jaren ingrijpend veranderd en verandert die nog iedere dag. Met Bedrijfscommunicatie en Digitale Media verdiep je je in wat deze veranderingen betekenen voor bedrijven en organisaties. Hoe kunnen bedrijven digitale media benutten voor hun interne communicatie? En hoe voor hun communicatie met klanten en andere externe partijen? Welke kansen én uitdagingen brengen sociale media met zich mee als het gaan om reputatiemanagement? Word een communicatie-expert die interne en externe communicatie in bedrijven kan analyseren en optimaliseren en die kan adviseren over de strategische inzet van de allernieuwste mediavormen.

  • Communicatie heeft altijd een doel. Het is lang niet vanzelfsprekend dat dat doel bereikt wordt. Met Communicatie en Cognitie verdiep je je in processen en aspecten die samen bepalen of communicatie succesvol verloopt. Hoe verwerken mensen informatie en welke rol spelen emoties daarbij? Wat zijn de voordelen van communiceren met beeld in plaats van tekst? Wat kun je bereiken met de inzet van digitale middelen, zoals chatbots? En hoe houd je rekening met eigenschappen en behoeften van je doelgroep(en)? Word een communicatie-expert die de psychologische kant van communicatie begrijpt en die kan adviseren over hoe je communicatie het beste vormgeeft om de kans op succes te vergroten.

  • Op allerlei gebieden van ons dagelijks leven komen we in contact met nieuwe media. Met New Media Design verdiep je je in hoe nieuwe media ons kunnen ondersteunen en hoe je zorgt voor een optimale user experience. Welke rol kunnen games spelen in het overwinnen van angsten? Op welke manier kunnen apps het leren leuker en gemakkelijker maken? Hoe kan Augmented Reality helpen om gezondere of duurzamere keuzes te maken? En waar moet je in het ontwerpproces van nieuwe media allemaal rekening mee houden? Ontwikkel je tot een nieuwe media expert die creativiteit combineert met gedegen onderzoeksvaardigheden en die kan bijdragen aan de ontwikkeling van innovatieve en impactvolle nieuwe media voor allerlei domeinen.

Het eerste jaar

42 ECTS bindend studieadvies

Studieverloop

Doorstroom

59%
stroomt door naar het tweede jaar

Doorstuderen

94%
studeert door na afronden van deze opleiding

Afstuderen

44%
behaalt bij deze opleiding het diploma binnen 4 jaar
69%
behaalt een wo-bachelor diploma of hoger binnen 4 jaar

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Filler

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2021 over aspecten van deze opleiding?

COVID-19 kan invloed hebbben op de cijfers. Lees hier meer.


Deze opleiding
Tilburg University
Landelijk gemiddelde
Communicatie- en Informatiewetenschappen
Verschil
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.9 / 5 3.9 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Sfeer 4.1 / 5 4.0 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Studiefaciliteiten 3.6 / 5 3.6 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Studie opnieuw kiezen 4.1 / 5 3.9 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Inhoud en opzet 4.0 / 5 3.8 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Aansluiting beroepspraktijk 2.5 / 5 2.7 / 5
0.2 minder dan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?

COVID-19 kan invloed hebbben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk voor studie Communicatie- en Informatiewetenschappen

Bij wo bachelors tonen we geen arbeidsmarktinformatie. Bij wo masters tonen we dat wel. Kijk hier welke masters bij een bachelor passen.

Meest gekozen masters

Communicatie- & Informatiewetenschappen 81 studenten 41%
Communicatie- & Informatiewetenschappen 18 studenten 9%
Bestuurs- en Organisatiewetenschap 13 studenten 7%
Taalwetenschappen 9 studenten 5%
Mediastudies (1-jarig) 9 studenten 5%
+ Meer

Kansen op de arbeidsmarkt

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Tilburg University

Filler
Illustration of a map

Adres

Warandelaan 2
5037 AB Tilburg

Bekijk locatie Tilburg University op de kaart
Illustration of a mobile phone

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Tilburg University 013 - 4662211
Logo Tilburg University

Meer informatie

Bezoek ook de website van Tilburg University

Bezoek website van Tilburg University

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp