Wo bachelor - Taal en Communicatie

Communicatie- en Informatiewetenschappen

Tilburg University
Geschreven door Tilburg University

In een wereld van AI, digitale media en communicatietechnologie is menselijke communicatie belangrijker dan ooit. In deze multidisciplinaire bachelor bestudeer je hoe mensen informatie verwerken en ontdek je hoe je doeltreffend communicatie kunt inzetten met en zonder technologie. Ontwikkel jezelf tot een veelzijdig expert door kennis te combineren uit vakgebieden als communicatiewetenschap, psychologie, marketingcommunicatie, taalkunde, cognitiewetenschap, interactieontwerp en user experience design.

Het onderwijs sluit aan bij nieuwe ontwikkelingen zoals ChatGPT / generatieve AI, en belangrijke maatschappelijke vraagstukken, zoals de klimaatcrisis, mentale gezondheid en polarisatie. Leer hoe communicatie kan bijdragen aan oplossingen en verbeteringen.

De combinatie van samenhangende thema's met veel keuzeruimte geeft je de kans om een uniek profiel voor jezelf te creëren. De thema’s die je kunt kiezen vanaf studiejaar 2026–2027:

* Bedrijfscommunicatie;

* Communicatie en Beïnvloeding;

* Communicatie en Technologie;

* Creative Media & Design;

* Psychologie van Taal en Communicatie;

* Communicatie, Mens en Maatschappij.

Keuzes binnen de opleiding

We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.

Kennismaken met de opleiding?

Bachelor Open dag
9:30 - 16:00 uur
Tilburg

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Taal: Nederlands (40%) Engels (60%)
Bekostiging: Overheid
Studenten: 419
Studiepunten: 180 ECTS
Diploma: Bachelor of Science

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Toelatingseisen

Niet toelaatbaar

Wettelijke eisen

  • CM Directe toegang
  • EM Directe toegang
  • NG Directe toegang
  • NT Directe toegang
Niet toelaatbaar

Bekijk de aanvullende toelatingseisen die door de instelling worden gesteld op de website van de onderwijsinstelling.

Studiekeuzecheck

Tilburg University gebruikt de term Matching TiU in plaats van Studiekeuzecheck.

Voordat je begint aan je opleiding, checken we samen of jij en de studie van je keuze bij elkaar passen. De studiekeuzecheck (matchingactiviteit) helpt je inschatten of de opleiding aansluit bij wat je wilt en kunt. Dit kan door een matchingsgesprek, het maken van een (online) test of door een college bij te wonen. Het advies is niet bindend: jij bepaalt vervolgens zelf of je de opleiding gaat doen. De check vindt plaats na je aanmelding in Studielink, meestal vóór de zomer.

Collegegelden

€ 2.695
Wettelijk collegegeld
€ 2.601
Wettelijk collegegeld

Meer over collegegeld

Meer informatie over collegegeld lees je op de overzichtspagina Alles over collegegeld.

Wettelijk of instellingscollegegeld?

Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer

Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit


Meer weten?

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Studeren bij deze instelling

419 studenten volgen deze opleiding
71 eerstejaars aan deze opleiding
35% van de eerstejaars studenten is man
65% van de eerstejaars studenten is vrouw
70 opleidingen
29.050 studenten in de gemeente Tilburg Meer info over Tilburg

Studieadvies

42 ECTS

in 12 maanden

Dit is een bindend studieadvies.

Studieverloop

Doorstroom

72%
stroomt door naar het tweede jaar

Doorstuderen

79%
studeert door na afronden van deze opleiding

Diploma binnen 4 jaar

39%

behaalt een diploma voor deze opleiding
26%

behaalt een ander wo bachelor of master diploma
35%

behaalt geen diploma

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2025 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Tilburg University
Landelijk gemiddelde
Communicatie- en Informatiewetenschappen
Vergelijk alle 5 opleidingen
verschil
Studenttevredenheid
3.8 / 5 3.8 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Sfeer 4.1 / 5 4.1 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Studiefaciliteiten 4.0 / 5 4.0 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Studie opnieuw kiezen 3.9 / 5 3.7 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Inhoud en opzet 3.8 / 5 3.7 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Aansluiting beroepspraktijk 2.7 / 5 2.8 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Meest gekozen masters

Master Aantal %
Communicatie- & Informatiewetenschappen 123 studenten 43%
Mediastudies (1-jarig) 26 studenten 9%
Communicatie- & Informatiewetenschappen 26 studenten 9%
Communicatiewetenschap 17 studenten 6%
Business Administration 13 studenten 4%

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Tilburg University

Adres

Warandelaan 2
5037 AB Tilburg

Bekijk locatie Tilburg University op de kaart

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Tilburg University 013 - 4662211
Logo Tilburg University

Meer informatie

Bezoek ook de website van Tilburg University

Bezoek website van Tilburg University

Studie in Cijfers

Bekijk in één oogopslag hoe deze opleiding het doet in vergelijking met het landelijk gemiddelde van deze studie

Bekijk hier de samenvatting

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp