Wo master - Onderwijs en Opvoeding Eerder bekeken
Varianten: Lerarenopleiding Kunstgeschiedenis en Culturele en kunstzinnige vorming, Lerarenopleiding Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen, Lerarenopleid...
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. In voltijd duurt de opleiding een jaar, in deeltijd anderhalf tot twee jaar. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Tijdens de opleiding tot leraar in één van de vakken in het domein Mens en Maatschappij leer je hoe je je kennis kunt overdragen en leerlingen motiveert en inspireert. Je leert inspelen op en kritisch oordelen over de snel veranderende wereld waarin je vakgebied een grotere rol speelt dan de meeste leerlingen op het eerste gezicht denken. Daarnaast help je leerlingen mondige en besluitvaardige burgers te worden.
De Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen wordt aangeboden voor de volgende schoolvakken:
* Aardrijkskunde
* Algemene economie
* Bedrijfseconomie
* Filosofie
* Geschiedenis en staatsinrichting
* Godsdienst en levensbeschouwing
* Kunstgeschiedenis en culturele kunstzinnige vorming/ Kunst algemeen
* Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen
De Universiteit van Amsterdam besteedt veel tijd aan vakdidactiek van het specifieke schoolvak waarvoor de master wordt gevol...
Kunstvakken in het onderwijs zijn tegenwoordig breed van karakter, dat maakt het mogelijk voor studenten in kunstgeschiedenis èn aanverwante vakken - zoals theaterwetenschappen, media en cultuur en algemene cultuurwetenschappen - om bij de Interfacultaire Lerarenopleidingen van de UvA een bevoegdheid voor docent Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming/Kunst Algemeen te behalen.
mrt.
26
Als docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen probeer je actuele maatschappelijke vraagstukken betekenisvol te maken voor leerlingen. Je gebruikt hierbij voornamelijk inzichten uit de sociologie en politicologie, maar ook uit andere disciplines zoals de culturele antropologie, bestuurskunde of criminologie.
Latijnse Taal en Cultuur biedt een beginpunt voor het bespreken van relevante maatschappelijke thema’s én voor taalbeschouwing naar aanleiding van authentieke teksten. Als leraar Latijnse Taal en Cultuur kun je iets betekenen voor slimme leerlingen die heel veel zelf kunnen, maar die voor het lezen en begrijpen van Latijn een gids nodig hebben. Tijdens de lerarenopleiding leer je heldere leerdoelen stellen en telkens nieuwe en uitdagende routes te bedenken om die te bereiken. Want het gaat erom dat je je eigen lessen vorm kunt geven en dat je het instrumentarium leert beheersen om het een leven lang naar je zin te hebben voor de klas.
Als leraar Griekse en Latijnse Taal en Cultuur kun je iets betekenen voor slimme leerlingen die heel veel zelf kunnen, maar die voor het lezen en begrijpen van Latijn en Grieks een gids nodig hebben. Tijdens de lerarenopleiding leer je heldere leerdoelen stellen en telkens nieuwe en uitdagende routes te bedenken om die te bereiken. Want het gaat erom dat je je eigen lessen vorm kunt geven en dat je het instrumentarium leert beheersen om het een leven lang naar je zin te hebben voor de klas.
Waarom zouden jongeren tussen de 12 en 18 jaar losse historische feiten moeten kennen? Wat leer je nu eigenlijk van geschiedenis? Hoe maak je het verleden relevant voor jonge mensen? En: hoe leer je ze dat geschiedenis niet een vaststaand verhaal is maar een constructie van het verleden, gemaakt door en voor mensen uit het heden? Reken maar dat dat een hele uitdaging is! Lijkt je het leuk om in de praktijk aan de slag te gaan met deze uitdagingen en jonge mensen in te wijden en rond te leiden in de geheimen en verhalen van geschiedenis? Dan is de Lerarenopleiding Geschiedenis en staatsinrichting iets voor jou!
Filosofie wordt de moeder van alle wetenschappen genoemd. Als schoolvak maken leerlingen kennis met enkele van de verschillende vakgebieden van de filosofie en de belangrijkste theorieën uit de traditie, maar worden zij ook door verschillende werkvormen uitgedaagd om actief mee te denken en het eigen denken te scherpen, vaak ook gekoppeld aan actuele vraagstukken. Een goede filosofiedocent moet duidelijk kunnen maken wat de relevantie is van het stellen van vragen maar wil vooral ook leerlingen helpen op ambachtelijke wijze het eigen denken te ontwikkelen en hierdoor beargumenteerd onderbouwing aan mogelijke betekenissen te geven.
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
In onze snel veranderende samenleving worden de verschillen tussen culturen en religies steeds meer zichtbaar en onderwerp van gesprek. Ons land is wereldrecordhouder van de stad met de meeste nationaliteiten: Amsterdam telt er 177. Inmiddels krijgt iedereen in onze maatschappij te maken met verschillende culturen, en dus ook met verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen.
Kennis hierover vergemakkelijkt de omgang met elkaar en leidt tot begrip en respect voor de ander. Leerlingen en docenten hebben hier altijd mee te maken. Docenten krijgen in de klas steeds meer te maken met leerlingen van diverse religieuze en culturele achtergronden.
Op efficiënte wijze worden tijdens de opleiding de essentiële punten van religies toegelicht, die voor elke docent van belang zijn. Je verwerft o.a. praktische kennis over de overeenkomsten en verschillen tussen religies. Hiermee sta je als docent steviger in je schoenen in een multiculturele klas. Als docent kun je zo bepaalde ontwikkelingen in de samenleving plaatsen en duiden en zo nodig de leerlingen inzicht geven in elkaars culturele en religieuze achtergronden.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-godsdienst
Of het nu gaat om de werking van de huizenmarkt, het verklaren van het conjunctuurverloop, of het begrijpen van handelsoorlogen tussen landen, Algemene Economie is en blijft een schoolvak waarin de actualiteit aan de orde van de dag is. Tegelijkertijd is het voor leerlingen een lastig vak, vooral vanwege het taalgebruik en het rekenwerk. Hulp en uitleg van goede docenten hebben ze heel hard nodig. De master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track Algemene economie leidt je op tot eerstegraadsbevoegd docent, waarmee je kunt lesgeven in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Je bent goed thuis in je eigen vakgebied en vertelt er graag over. Je vindt het zinvol om kennis over te dragen en het motiveert je om anderen te helpen iets onder de knie te krijgen. Maar je wilt ook je beroepsperspectieven openhouden: niet op één paard wedden, maar je bekwamen in een opleiding die perspectief biedt op verschillende werkterreinen.
Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-aardrijkskunde
Als leraar Griekse en Latijnse Taal en Cultuur kun je iets betekenen voor slimme leerlingen die heel veel zelf kunnen, maar die voor het lezen en begrijpen van Latijn en Grieks een gids nodig hebben. Tijdens de lerarenopleiding leer je heldere leerdoelen stellen en telkens nieuwe en uitdagende routes te bedenken om die te bereiken. Want het gaat erom dat je je eigen lessen vorm kunt geven en dat je het instrumentarium leert beheersen om het een leven lang naar je zin te hebben voor de klas.
Waarom zouden jongeren tussen de 12 en 18 jaar losse historische feiten moeten kennen? Wat leer je nu eigenlijk van geschiedenis? Hoe maak je het verleden relevant voor jonge mensen? En: hoe leer je ze dat geschiedenis niet een vaststaand verhaal is maar een constructie van het verleden, gemaakt door en voor mensen uit het heden? Reken maar dat dat een hele uitdaging is! Lijkt je het leuk om in de praktijk aan de slag te gaan met deze uitdagingen en jonge mensen in te wijden en rond te leiden in de geheimen en verhalen van geschiedenis? Dan is de Lerarenopleiding Geschiedenis en staatsinrichting iets voor jou!
Filosofie wordt de moeder van alle wetenschappen genoemd. Als schoolvak maken leerlingen kennis met enkele van de verschillende vakgebieden van de filosofie en de belangrijkste theorieën uit de traditie, maar worden zij ook door verschillende werkvormen uitgedaagd om actief mee te denken en het eigen denken te scherpen, vaak ook gekoppeld aan actuele vraagstukken. Een goede filosofiedocent moet duidelijk kunnen maken wat de relevantie is van het stellen van vragen maar wil vooral ook leerlingen helpen op ambachtelijke wijze het eigen denken te ontwikkelen en hierdoor beargumenteerd onderbouwing aan mogelijke betekenissen te geven.
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
In onze snel veranderende samenleving worden de verschillen tussen culturen en religies steeds meer zichtbaar en onderwerp van gesprek. Ons land is wereldrecordhouder van de stad met de meeste nationaliteiten: Amsterdam telt er 177. Inmiddels krijgt iedereen in onze maatschappij te maken met verschillende culturen, en dus ook met verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen.
Kennis hierover vergemakkelijkt de omgang met elkaar en leidt tot begrip en respect voor de ander. Leerlingen en docenten hebben hier altijd mee te maken. Docenten krijgen in de klas steeds meer te maken met leerlingen van diverse religieuze en culturele achtergronden.
Op efficiënte wijze worden tijdens de opleiding de essentiële punten van religies toegelicht, die voor elke docent van belang zijn. Je verwerft o.a. praktische kennis over de overeenkomsten en verschillen tussen religies. Hiermee sta je als docent steviger in je schoenen in een multiculturele klas. Als docent kun je zo bepaalde ontwikkelingen in de samenleving plaatsen en duiden en zo nodig de leerlingen inzicht geven in elkaars culturele en religieuze achtergronden.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-godsdienst
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Of het nu gaat om de werking van markten, het verklaren van het conjunctuurverloop of het berekenen van het break-even-punt, (algemene) economie is en blijft voor leerlingen een lastig schoolvak. Steun en uitleg van goede docenten hebben ze heel hard nodig.
Bovendien heeft het onderwijs een schreeuwend tekort aan goed opgeleide eerstegraads economiedocenten die master in hun vak zijn. Er is dus meer dan voldoende werkgelegenheid voor algemeen economen in het voortgezet onderwijs.
Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, zijn immers overal in trek.
Meer informatie vind je op https://www.uva.nl/programmas/lerarenopleidingen/lerarenopleiding-algemene-economie/lerarenopleiding-algemene-economie.html
Vind je het leuk om je kennis op jonge mensen over te brengen en ze te inspireren het beste uit zichzelf te halen? De master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track Aardrijkskunde leidt je op tot eerstegraadsbevoegd docent Aardrijkskunde , waarmee je kunt lesgeven in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Het schoolvak Bedrijfseconomie staat midden in de maatschappij en gaat verder dan enkel het berekenen van cijfers. Het is belangrijk dat leerlingen ook de wereld achter die cijfers begrijpen. De master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track Bedrijfseconomie leidt je op tot eerstegraadsbevoegd docent Bedrijfseconomie , waarmee je kunt lesgeven in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Het schoolvak Bedrijfseconomie staat midden in de maatschappij en gaat verder dan enkel het berekenen van cijfers. Het is belangrijk dat leerlingen ook de wereld achter die cijfers begrijpen. De master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen, track Bedrijfseconomie leidt je op tot eerstegraadsbevoegd docent Bedrijfseconomie , waarmee je kunt lesgeven in de onderbouw en bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Kunstvakken in het onderwijs zijn tegenwoordig breed van karakter, dat maakt het mogelijk voor studenten in kunstgeschiedenis èn aanverwante vakken - zoals theaterwetenschappen, media en cultuur en algemene cultuurwetenschappen - om bij de Interfacultaire Lerarenopleidingen van de UvA een bevoegdheid voor docent Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming/Kunst Algemeen te behalen.
Als docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen probeer je actuele maatschappelijke vraagstukken betekenisvol te maken voor leerlingen. Je gebruikt hierbij voornamelijk inzichten uit de sociologie en politicologie, maar ook uit andere disciplines zoals de culturele antropologie, bestuurskunde of criminologie.
Latijnse Taal en Cultuur biedt een beginpunt voor het bespreken van relevante maatschappelijke thema’s én voor taalbeschouwing naar aanleiding van authentieke teksten. Als leraar Latijnse Taal en Cultuur kun je iets betekenen voor slimme leerlingen die heel veel zelf kunnen, maar die voor het lezen en begrijpen van Latijn een gids nodig hebben. Tijdens de lerarenopleiding leer je heldere leerdoelen stellen en telkens nieuwe en uitdagende routes te bedenken om die te bereiken. Want het gaat erom dat je je eigen lessen vorm kunt geven en dat je het instrumentarium leert beheersen om het een leven lang naar je zin te hebben voor de klas.
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsite
Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Afhankelijk van jouw situatie betaal je het wettelijk collegegeld of het instellingscollegegeld. Gebruik de Collegegeldwijzer om te zien welke van de twee je waarschijnlijk moet betalen.
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Jaarlijks worden studenten gevraagd hun mening te geven over hun opleiding en instelling in de Nationale Studenten Enquête van Studiekeuze123. Helaas zijn er voor deze opleiding geen studentenoordelen beschikbaar.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
| Onderwijsgevenden in het secundair onderwijs | 66% |
| Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs | 13% |
Bij deze studie zijn de verwachtingen voor het vinden van een baan goed.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Universiteit van Amsterdam
Roeterseilandcampus - gebouw J/K - Valckenierstraat 65-67
1018 XE
Amsterdam
Bezoek ook de website van Universiteit van Amsterdam
Bezoek website van Universiteit van Amsterdam