Universiteit van Amsterdam

WO Master - Onderwijs en Opvoeding

Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen

Logo Universiteit van Amsterdam Universiteit van Amsterdam Amsterdam
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.4

Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Science

Over de opleiding

Van deze opleiding is door de onderwijsinstelling geen omschrijving van de opleiding aangeleverd.


Toelating & selectie

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Je kunt te maken krijgen met selectie of een studiekeuzecheck. Hieronder vind je alle informatie.


Toelatingseisen

Een opleiding stelt eisen waaraan je moet voldoen om te mogen starten.

Je kunt een masteropleiding volgen als je een (verwante) bacheloropleiding op hetzelfde niveau hebt afgerond. Je bent niet automatisch toelaatbaar; sommige masteropleidingen hanteren selectiecriteria. Van een hbo-bacheloropleiding naar een wo-masteropleiding is soms ook mogelijk, meestal in combinatie met een schakelprogramma. Neem contact op met de instelling voor meer informatie. De opleiding kan aanvullende toelatingseisen hebben. Controleer de eisen ook op de website van de onderwijsinstelling.

  • Aanvullende eisen
  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Om vast te stellen of er vakinhoudelijke deficiënties zijn, kan er een intakegesprek plaatsvinden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Om vast te stellen of er vakinhoudelijke deficiënties zijn, kan er een intakegesprek plaatsvinden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Om vast te stellen of er vakinhoudelijke deficiënties zijn, kan er een intakegesprek plaatsvinden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • + Meer

Tijdens de opleiding

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Wat dacht je bijvoorbeeld van het aantal eerstejaars of het bindend studieadvies. Ook informatie over contacttijd of de doorstroom naar het tweede jaar kan relevant zijn voor je keuze.


Collegegelden

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.

Studenten

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Het eerste jaar

13 eerstejaars aan deze opleiding
38% van de eerstejaars studenten is man
62% van de eerstejaars studenten is vrouw

Studieverloop

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Mogelijkheden binnen de opleiding

  • Varianten
  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Je bent goed thuis in je eigen vakgebied en vertelt er graag over. Je vindt het zinvol om kennis over te dragen en het motiveert je om anderen te helpen iets onder de knie te krijgen. Maar je wilt ook je beroepsperspectieven openhouden: niet op één paard wedden, maar je bekwamen in een opleiding die perspectief biedt op verschillende werkterreinen. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-aardrijkskunde

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Als leraar Klassieke Talen kun je iets beteken voor leerlingen die voor het lezen en begrijpen van Latijn en Grieks een gids nodig hebben. Daarnaast biedt het vak Klassieke Culturele Vorming allerlei mogelijkheden om de klassieke wereld op andere manieren te ontsluiten. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-grieks

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met de lesbevoegdheid op zak kun je lesgeven aan alle niveaus in het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Je bent goed thuis in je eigen vakgebied en vertelt er graag over. Je vindt het zinvol om kennis over te dragen en het motiveert je om anderen te helpen iets onder de knie te krijgen. Maar je wilt ook je beroepsperspectieven openhouden: niet op één paard wedden, maar je bekwamen in een opleiding die perspectief biedt op verschillende werkterreinen. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is ernamelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-filosofie

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Of het nu gaat om de werking van markten, het verklaren van het conjunctuurverloop of het berekenen van het break-even-punt, (algemene) economie is en blijft voor leerlingen een lastig schoolvak. Steun en uitleg van goede docenten hebben ze heel hard nodig. Bovendien heeft het onderwijs een schreeuwend tekort aan goed opgeleide eerstegraads economiedocenten die master in hun vak zijn. Er is dus meer dan voldoende werkgelegenheid voor algemeen economen in het voortgezet onderwijs. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, zijn immers overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-economie

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Geografen bestuderen gebieden door te kijken naar de spreiding van verschijnselen en de geleding van gebieden. Kenmerkend voor de geografische beschouwingswijze is dat de invalshoek kan variëren. Ook al wordt hier een theoretische ondergrond aangeboden in de praktijk zal het vakdidactisch denken grotendeels proefondervindelijk geleerd moeten worden bij het lesgeven. In het aardrijkskunde-onderwijs gaat het niet alleen om het beschrijven, verklaren en beoordelen van verschijnselen en gebieden; je leert leerlingen ook hoe ze tot deze geografische invalshoek kunnen komen, dus de vakdidactische aanpak. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-aardrijkskunde

  • + Meer

Nationale Studenten Enquête

Jaarlijks worden studenten gevraagd hun mening te geven over hun opleiding en instelling in de Nationale Studenten Enquête van Studiekeuze123. Helaas zijn er voor deze opleiding geen studentenoordelen beschikbaar.

Na afstuderen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. De cijfers worden getoond als landelijk cijfer voor deze studie en gelden dus niet specifiek voor deze opleiding aan deze instelling.


Meest gekozen beroepen

Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.

Docent voortgezet onderwijs 38%
Docent 26%

Oordeel Alumni

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Contact

Universiteit van Amsterdam


Contactgegevens
Spui 21
1012 WX Amsterdam
T: 020 - 5259111
www.uva.nl