Wo master - Onderwijs en Opvoeding
Varianten: Lerarenopleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur, Lerarenopleiding Geschiedenis en staatsinrichting, Lerarenopleiding Filosofie, Lerarenopleiding...
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. In voltijd duurt de opleiding een jaar, in deeltijd anderhalf tot twee jaar. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Tijdens de opleiding tot leraar in één van de vakken in het domein Mens en Maatschappij leer je hoe je je kennis kunt overdragen en leerlingen motiveert en inspireert. Je leert inspelen op en kritisch oordelen over de snel veranderende wereld waarin je vakgebied een grotere rol speelt dan de meeste leerlingen op het eerste gezicht denken. Daarnaast help je leerlingen mondige en besluitvaardige burgers te worden.
De Master Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen wordt aangeboden voor de volgende schoolvakken:
* Aardrijkskunde
* Algemene economie
* Bedrijfseconomie
* Filosofie
* Geschiedenis en staatsinrichting
* Godsdienst en levensbeschouwing
* Kunstgeschiedenis en culturele kunstzinnige vorming/ Kunst algemeen
* Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen
De Universiteit van Amsterdam besteedt veel tijd aan vakdidactiek van het specifieke schoolvak waarvoor de master wordt gevol...
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Is lesgeven niet saai? Is het uitleggen van de ablativus absolutus niet elk jaar hetzelfde? Nee! Het schoolvak biedt, door de integratie van taal en cultuur, een beginpunt voor het bespreken van relevante maatschappelijke thema's én voor taalbeschouwing naar aanleiding van authentieke teksten.
Als leraar Griekse en Latijnse Taal en Cultuur kun je iets betekenen voor slimme leerlingen die heel veel zelf kunnen, maar die voor het lezen en begrijpen van Latijn en Grieks een gids nodig hebben. Tijdens de lerarenopleiding leer je heldere leerdoelen stellen en telkens nieuwe en uitdagende routes te bedenken om die te bereiken. Want het gaat erom dat je je eigen lessen vorm kunt geven en dat je het instrumentarium leert beheersen om het een leven lang naar je zin te hebben voor de klas.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-grieks
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Pericles' begrafenisrede over de democratie, James Watts' stoommachine, het Plakkaat van Verlatinghe, het optreden van Karel de Grote, de dood van Louis XVI en Marat, de strijd in de loopgraven, de gevolgen van de Great Depression, "Ich bin ein Berliner". Stukjes geschiedenis die natuurlijk allemaal gesneden koek zijn. Maar niet zonder meer voor jongeren tussen 12 en 18. Vind je het leuk om hen en anderen in te wijden in de geheimen van de geschiedenis? Dan is het leraarschap iets voor jou!
Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-geschiedenis
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Filosofie wordt niet voor niets de moeder van alle wetenschappen genoemd. Plato beschreef de verwondering als het begin van de filosofie en hij formuleerde daarbij enkele fundamentele vragen, zoals: Wat kunnen we kennen? Wat is een goed leven? Hoe moeten we samenleven? En natuurlijk: Wat is de mens? Filosofie is zodoende met deze vragen ook altijd een kritisch denken geweest in een zoektocht naar inzicht in de werkelijkheid en ook in onszelf.
Als schoolvak maken leerlingen kennis met enkele van de verschillende vakgebieden van de filosofie en de belangrijkste theorieën uit de traditie, maar worden zij ook door verschillende werkvormen uitgedaagd om actief mee te denken en het eigen denken te scherpen, vaak gekoppeld aan actuele vraagstukken. Een goede filosofiedocent moet duidelijk kunnen maken wat de relevantie is van het stellen van vragen maar wil vooral ook leerlingen helpen op ambachtelijke wijze het eigen denken te ontwikkelen en hierdoor beargumenteerd onderbouwing aan mogelijke betekenissen te geven.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-filosofie
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
In onze snel veranderende samenleving worden de verschillen tussen culturen en religies steeds meer zichtbaar en onderwerp van gesprek. Ons land is wereldrecordhouder van de stad met de meeste nationaliteiten: Amsterdam telt er 177. Inmiddels krijgt iedereen in onze maatschappij te maken met verschillende culturen, en dus ook met verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen.
Kennis hierover vergemakkelijkt de omgang met elkaar en leidt tot begrip en respect voor de ander. Leerlingen en docenten hebben hier altijd mee te maken. Docenten krijgen in de klas steeds meer te maken met leerlingen van diverse religieuze en culturele achtergronden.
Op efficiënte wijze worden tijdens de opleiding de essentiële punten van religies toegelicht, die voor elke docent van belang zijn. Je verwerft o.a. praktische kennis over de overeenkomsten en verschillen tussen religies. Hiermee sta je als docent steviger in je schoenen in een multiculturele klas. Als docent kun je zo bepaalde ontwikkelingen in de samenleving plaatsen en duiden en zo nodig de leerlingen inzicht geven in elkaars culturele en religieuze achtergronden.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-godsdienst
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Of het nu gaat om de werking van markten, het verklaren van het conjunctuurverloop of het berekenen van het break-even-punt, (algemene) economie is en blijft voor leerlingen een lastig schoolvak. Steun en uitleg van goede docenten hebben ze heel hard nodig.
Bovendien heeft het onderwijs een schreeuwend tekort aan goed opgeleide eerstegraads economiedocenten die master in hun vak zijn. Er is dus meer dan voldoende werkgelegenheid voor algemeen economen in het voortgezet onderwijs.
Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, zijn immers overal in trek.
Meer informatie vind je op https://www.uva.nl/programmas/lerarenopleidingen/lerarenopleiding-algemene-economie/lerarenopleiding-algemene-economie.html
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Geografen bestuderen gebieden door te kijken naar de spreiding van verschijnselen en de geleding van gebieden. Kenmerkend voor de geografische beschouwingswijze is dat de invalshoek kan variëren. Ook al wordt hier een theoretische ondergrond aangeboden in de praktijk zal het vakdidactisch denken grotendeels proefondervindelijk geleerd moeten worden bij het lesgeven. In het aardrijkskunde-onderwijs gaat het niet alleen om het beschrijven, verklaren en beoordelen van verschijnselen en gebieden; je leert leerlingen ook hoe ze tot deze geografische invalshoek kunnen komen, dus de vakdidactische aanpak.
Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-aardrijkskunde
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Het schoolvak Bedrijfseconomie staat midden in de maatschappij. De boekhoudschandalen aan het einde van de 20e en begin 21e eeuw hebben hun impact op de maatschappij gehad. Ook recentelijk hebben de perikelen rondom Volkswagen, Ferrari het bedrijfseconomische daglicht lastig doen verdragen. Of de winsten van ABN AMRO en Bijenkorf in één adem met de mega-ontslagen die daarmee gepaard gingen? Of, dichter bij de leerling, de opkomst van de flitslening zonder BKR-check en de faillissementen van retailers wat heeft geleid tot een heel ander beeld van de winkelstraten. De onderwerpen voor het schoolvak Bedrijfseconomie liggen echt voor het oprapen.
In navolging van Cheung (2015), is het belangrijk om de leerlingen van nu, de managers van morgen, te confronteren met soortgelijke bovengenoemde situaties tijdens hun lessen. Immers, Bedrijfseconomie gaat verder dan het berekenen van cijfers. Hoewel het belang daarvan wel degelijk erkend wordt, moeten leerlingen ook de wereld achter die cijfers begrijpen.
Kijk voor meer informatie op: http://uva.nl/lerarenopleiding-bedrijfseconomie
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Kunstvakken in het onderwijs zijn tegenwoordig breed van karakter, dat maakt het mogelijk voor studenten in kunstgeschiedenis èn aanverwante vakken - zoals theaterwetenschappen, media en cultuur en algemene cultuurwetenschappen - om bij de Interfacultaire Lerarenopleidingen van de UvA een bevoegdheid voor docent Kunstgeschiedenis en Culturele en Kunstzinnige Vorming/Kunst Algemeen te behalen.
Leerlingen inspireren voor kunst lijkt misschien moeilijk, maar uit ervaringen van leraren-in-opleiding blijkt telkens weer hoe goed zij in staat zijn juist vanuit hun academische achtergrond een goede vertaalslag te maken naar leerlingen die daardoor werkelijk geïnteresseerd raken in kunst en cultuur. Leerlingen willen dan opeens informatie over vervolgopleidingen in de kunst. Of ze stellen verrassende vragen over kunstwerken die zij in de les gezien hebben. Of je komt als docent je oud-leerlingen van ckv opeens weer tegen in de concertzaal of in het museum.
Zelf kunnen genieten van kunst is al een voorrecht. Om anderen met andere ogen naar kunst te laten kijken en hen daarvan te leren genieten is absoluut fantastisch!
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-kunstgeschiedenis
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met de lesbevoegdheid op zak kun je lesgeven aan alle niveaus in het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Binnen deze opleiding word je opgeleid in twee vakken: Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen. Als docent Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen probeer je actuele maatschappelijke vraagstukken betekenisvol te maken voor leerlingen. Je gebruikt hierbij voornamelijk inzichten uit de sociologie en politicologie, maar ook uit andere disciplines zoals de culturele antropologie, bestuurskunde of criminologie.
Wat is er mooier voor de liefhebber van de sociale wetenschap om er dagelijks mee bezig te zijn, je er continu in te kunnen blijven verdiepen en deze kennis over te brengen op een publiek van havo- en vwo-leerlingen? Vind je het daarnaast leuk jongeren te enthousiasmeren en te verwonderen met belangrijke noties uit die maatschappijwetenschappen? Als dit je aanspreekt, kom dan eens praten of de lerarenopleiding maatschappijleer wat voor je is!
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-maatschappijleer
Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je lesgeven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.
Is lesgeven niet saai? Is het uitleggen van de ablativus absolutus niet elk jaar hetzelfde? Nee! Het schoolvak biedt, door de integratie van taal en cultuur, een beginpunt voor het bespreken van relevante maatschappelijke thema's én voor taalbeschouwing naar aanleiding van authentieke teksten.
Als leraar Latijnse Taal en Cultuur kun je iets betekenen voor slimme leerlingen die heel veel zelf kunnen, maar die voor het lezen en begrijpen van Latijn een gids nodig hebben. Tijdens de lerarenopleiding leer je heldere leerdoelen stellen en telkens nieuwe en uitdagende routes te bedenken om die te bereiken. Want het gaat erom dat je je eigen lessen vorm kunt geven en dat je het instrumentarium leert beheersen om het een leven lang naar je zin te hebben voor de klas.
Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-latijn
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Universiteit van Amsterdam |
Landelijk gemiddelde
Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen Vergelijk alle 7 opleidingen |
verschil | |
---|---|---|---|
Studenttevredenheid
Meer informatie | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
Sfeer | - / 5 | 4.2 / 5 | - |
Studiefaciliteiten | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
Studie opnieuw kiezen | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 4.2 / 5 | 4.3 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
Sfeer | - / 5 | 4.2 / 5 | - |
Studiefaciliteiten | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
Studie opnieuw kiezen | 3.9 / 5 | 3.8 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 4.2 / 5 | 4.3 / 5 | |
Docenten | 4.2 / 5 | 4.4 / 5 | |
Lesstof in het Engels | - / 5 | - / 5 | - |
Studiebegeleiding | - / 5 | 4.4 / 5 | - |
Toetsing en beoordeling | - / 5 | 3.7 / 5 | - |
Betrokkenheid en contact | 4.0 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiedruk |
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze oplelding in de eerste periode na hun studie afgaat op de arbeidsmarkt.
Onderwijsgevenden in het secundair onderwijs | 52% |
Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs | 20% |
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Kijk voor meer informatie op de website van de onderwijsinstelling.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Universiteit van Amsterdam
Gebouw E, Roetersstraat 11
1018 WB
Amsterdam
Bezoek ook de website van Universiteit van Amsterdam
Bezoek website van Universiteit van Amsterdam