WO Master - Onderwijs en Opvoeding

Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen

Logo Universiteit van Amsterdam Universiteit van Amsterdam
Amsterdam
Universiteit van Amsterdam
Talen: Nederlands
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Science

Over de opleiding

Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

Bijna iedere dag kan je in de media zien wat de invloed van technologische innovaties is op de mens en samenleving. Een belangrijke drijfveer daarvoor is de impact van Informatica. Denk bijvoorbeeld aan de effecten van kunstmatige intelligentie, robotica, big data of the internet of things (IoT). In deze verwarrende en tegelijkertijd veelbelovende tijd bieden deze technologieën aan de ene kant eno...

Meer weten over deze opleiding?
Bekijk dan de instellingswebsite voor meer informatie

Toelating & selectie

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Je kunt te maken krijgen met selectie of een studiekeuzecheck. Hieronder vind je alle informatie.


Wanneer kun je starten?

Instroommomenten waarop je kunt starten met de opleiding.

Februari 2020
September 2020

Toelatingseisen

Een opleiding stelt eisen waaraan je moet voldoen om te mogen starten.

Je kunt een masteropleiding volgen als je een (verwante) bacheloropleiding op hetzelfde niveau hebt afgerond. Je bent niet automatisch toelaatbaar; sommige masteropleidingen hanteren selectiecriteria. Van een hbo-bacheloropleiding naar een wo-masteropleiding is soms ook mogelijk, meestal in combinatie met een schakelprogramma. Neem contact op met de instelling voor meer informatie. De opleiding kan aanvullende toelatingseisen hebben. Controleer de eisen ook op de website van de onderwijsinstelling.

  • Aanvullende eisen
  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Om vast te stellen of er vakinhoudelijke deficiënties zijn, kan er een intakegesprek plaatsvinden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Om vast te stellen of er vakinhoudelijke deficiënties zijn, kan er een intakegesprek plaatsvinden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • Studenten hebben een bachelor en een master nodig op het gebied van het schoolvak waarvoor de master Leraar VHO gevolgd wil worden. Om vast te stellen of er vakinhoudelijke deficiënties zijn, kan er een intakegesprek plaatsvinden. Bij twijfel, neem contact op met de opleiding om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

  • + Meer

Tijdens de opleiding

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Wat dacht je bijvoorbeeld van het aantal eerstejaars of het bindend studieadvies. Ook informatie over contacttijd of de doorstroom naar het tweede jaar kan relevant zijn voor je keuze.


Collegegelden

Als je studeert, dan betaal je daarvoor collegegeld. Er zijn 2 soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld. Het hangt van jouw situatie af wat jij betaalt. Lees meer over collegegeld.

Tarieven 2018 / 2019 2019 / 2020
Wettelijk € 2.060 € 2.083

Studenten

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Het eerste jaar

43 eerstejaars aan deze opleiding
70% van de eerstejaars studenten is man
30% van de eerstejaars studenten is vrouw

Studieverloop

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Mogelijkheden binnen de opleiding

  • Varianten
  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Je bent goed thuis in je eigen vakgebied en vertelt er graag over. Je vindt het zinvol om kennis over te dragen en het motiveert je om anderen te helpen iets onder de knie te krijgen. Maar je wilt ook je beroepsperspectieven openhouden: niet op één paard wedden, maar je bekwamen in een opleiding die perspectief biedt op verschillende werkterreinen. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-aardrijkskunde

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Geografen bestuderen gebieden door te kijken naar de spreiding van verschijnselen en de geleding van gebieden. Kenmerkend voor de geografische beschouwingswijze is dat de invalshoek kan variëren. Ook al wordt hier een theoretische ondergrond aangeboden in de praktijk zal het vakdidactisch denken grotendeels proefondervindelijk geleerd moeten worden bij het lesgeven. In het aardrijkskunde-onderwijs gaat het niet alleen om het beschrijven, verklaren en beoordelen van verschijnselen en gebieden; je leert leerlingen ook hoe ze tot deze geografische invalshoek kunnen komen, dus de vakdidactische aanpak. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Want mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, die zijn overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-aardrijkskunde

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Of het nu gaat om de werking van markten, het verklaren van het conjunctuurverloop of het berekenen van het break-even-punt, (algemene) economie is en blijft voor leerlingen een lastig schoolvak. Steun en uitleg van goede docenten hebben ze heel hard nodig. Bovendien heeft het onderwijs een schreeuwend tekort aan goed opgeleide eerstegraads economiedocenten die master in hun vak zijn. Er is dus meer dan voldoende werkgelegenheid voor algemeen economen in het voortgezet onderwijs. Het volgen van een lerarenopleiding is een aantrekkelijke beroepskeuze. In het onderwijs is er namelijk grote behoefte aan academisch opgeleide docenten. En hoewel iemand die eenmaal gegrepen is door het leraarschap het onderwijs vaak niet meer verlaat, zijn er ook andere beroepsmogelijkheden. Mensen die kennis van zaken hebben, die kunnen organiseren, overdragen, enthousiasmeren en inspireren, die in een team willen werken en toch heel zelfstandig opereren, zijn immers overal in trek. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-economie

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    In onze snel veranderende samenleving worden de verschillen tussen culturen en religies steeds meer zichtbaar en onderwerp van gesprek. Ons land is wereldrecordhouder van de stad met de meeste nationaliteiten: Amsterdam telt er 177. Inmiddels krijgt iedereen in onze maatschappij te maken met verschillende culturen, en dus ook met verschillende godsdiensten en levensbeschouwingen. Kennis hierover vergemakkelijkt de omgang met elkaar en leidt tot begrip en respect voor de ander. Leerlingen en docenten hebben hier altijd mee te maken. Docenten krijgen in de klas steeds meer te maken met leerlingen van diverse religieuze en culturele achtergronden. Op efficiënte wijze worden tijdens de opleiding de essentiële punten van religies toegelicht, die voor elke docent van belang zijn. Je verwerft o.a. praktische kennis over de overeenkomsten en verschillen tussen religies. Hiermee sta je als docent steviger in je schoenen in een multiculturele klas. Als docent kun je zo bepaalde ontwikkelingen in de samenleving plaatsen en duiden en zo nodig de leerlingen inzicht geven in elkaars culturele en religieuze achtergronden. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-godsdienst

  • Je volgt deze master na afronding van je vakmaster. Met een eerstegraads lesbevoegdheid mag je les geven op alle niveaus van het voortgezet onderwijs en in het hoger onderwijs.

    Filosofie wordt niet voor niets de moeder van alle wetenschappen genoemd. Plato beschreef de verwondering als het begin van de filosofie en hij formuleerde daarbij enkele fundamentele vragen, zoals: Wat kunnen we kennen? Wat is een goed leven? Hoe moeten we samenleven? En natuurlijk: Wat is de mens? Filosofie is zodoende met deze vragen ook altijd een kritisch denken geweest in een zoektocht naar inzicht in de werkelijkheid en ook in onszelf. Als schoolvak maken leerlingen kennis met enkele van de verschillende vakgebieden van de filosofie en de belangrijkste theorieën uit de traditie, maar worden zij ook door verschillende werkvormen uitgedaagd om actief mee te denken en het eigen denken te scherpen, vaak ook gekoppeld aan actuele vraagstukken. Een goede filosofiedocent moet duidelijk kunnen maken wat de relevantie is van het stellen van vragen maar wil vooral ook leerlingen helpen op ambachtelijke wijze het eigen denken te ontwikkelen en hierdoor beargumenteerd onderbouwing aan mogelijke betekenissen te geven. Meer informatie vind je op http://uva.nl/lerarenopleiding-filosofie

  • + Meer

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2018 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Universiteit van Amsterdam
Landelijk gemiddelde
Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.4 / 5 3.5 / 5
Sfeer 4.0 / 5 4.0 / 5
Inhoud 3.2 / 5 3.3 / 5
Algemene vaardigheden 3.5 / 5 3.5 / 5
Wetenschappelijke vaardigheden 2.9 / 5 2.9 / 5
Voorbereiding beroepsloopbaan - / 5 4.0 / 5

Na afstuderen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. De cijfers worden getoond als landelijk cijfer voor deze studie en gelden dus niet specifiek voor deze opleiding aan deze instelling.


Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk

72% vond een baan op niveau
88% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.700 bruto startsalaris op basis van 31 uur per week
7% is werkloos

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (wo onderwijs)

Prognose Goed
Conjuctuur​gevoeligheid Erg laag
Uitwijk​mogelijkheden naar andere sector Erg laag
Uitwijk​mogelijkheden naar andere beroepsgroep Laag

Meest gekozen beroepen

Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.

Docent voortgezet onderwijs 38%
Docent 26%

Oordeel Alumni

4.2
tevredenheid over de huidige baan
3.0
tevredenheid carrière-mogelijkheden huidige baan
64% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
87% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Contact

Universiteit van Amsterdam


Contactgegevens
Spui 21
1012 WX Amsterdam
T: 020 - 5259111
www.uva.nl