HBO Bachelor - Economie en Bedrijf

Commerciële Economie

Deze opleiding heette voorheen: Commercieel Management

Hogeschool Rotterdam Rotterdam
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.7
Talen: Nederlands
Bekostiging: Overheid
Diploma: Bachelor

Over de opleiding

Bij de opleiding Commerciële Economie kies je direct vanaf het eerste jaar voor een community. Dat is een vierjarig specialisatieprogramma binnen deze opleiding.

De community's zijn verbonden aan 4 grote Rotterdamse sectoren. Je kiest voor de community die het beste past bij je interesses en ambities. Het einddoel van elke community is namelijk hetzelfde: het diploma Commerciële Economie. Alleen de weg er naar toe is anders. Je kunt kiezen uit de Community Creative Marketing & Sales, Global Marketing & Sales, Marketing of Social Business óf SportMarketing...

+ Meer
Meer weten over deze opleiding?
Bekijk dan de instellingswebsite voor meer informatie

Toelating & selectie

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Je kunt te maken krijgen met selectie of een studiekeuzecheck. Hieronder vind je alle informatie.


Wanneer kun je starten?

Instroommomenten waarop je kunt starten met de opleiding.

September 2019

Toelatingseisen

Een opleiding stelt eisen waaraan je moet voldoen om te mogen starten.

Denk bijvoorbeeld aan minimaal vwo voor de universiteit, of een bepaald profiel met specifieke vakken. De toelating kan ook een auditie of een speciale toets bevatten. De toelatingseisen zijn gebaseerd op de wettelijke regelingen. Per 1 september is een nieuwe regeling gepubliceerd. De hierin opgenomen wijzigingen worden in september verwerkt op Studiekeuze123.nl.

Wettelijke eisen
  • EM Rechtstreeks toegang
  • CM Toelaatbaar met (Economie of M&O of Bedrijfseconomie) en (Wiskunde A of Wiskunde B)
  • NG Rechtstreeks toegang
  • NT Rechtstreeks toegang
Wettelijke eisen
  • EM Rechtstreeks toegang
  • CM Toelaatbaar met Economie of M&O of Bedrijfseconomie
  • NG Rechtstreeks toegang
  • NT Rechtstreeks toegang
Deze opleiding is direct toegankelijk met een MBO 4 diploma.

De directe toelating geldt niet voor een diploma binnen Techniek en procesindustrie, Zorg en welzijn en Voedsel en Natuur en leefomgeving. Bij deze domeinen bepaalt de opleiding de geldende toelatingsregels. Neem hierover contact op met de opleiding.


Studiekeuzecheck

Met de studiekeuzecheck kun je nog vóór de start van de opleiding uitzoeken of deze opleiding echt bij je past.

Elke aanstaande student heeft recht op een studiekeuzecheck, maar je kan ook verplicht worden om mee te doen als de hogeschool of universiteit dat vraagt. Meld je je aan na de deadline van 1 mei of doe je zonder geldige reden niet mee aan de verplichte studiekeuzecheck, dan kan je jouw toelatingsrecht verliezen.


Tijdens de opleiding

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Wat dacht je bijvoorbeeld van het aantal eerstejaars of het bindend studieadvies. Ook informatie over contacttijd of de doorstroom naar het tweede jaar kan relevant zijn voor je keuze.


Collegegelden

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.




Mogelijkheden binnen de opleiding

  • Varianten
  • Creative Marketing & Sales is de community van de opleiding Commerciële Economie voor mensen die graag hun creativiteit gebruiken om zakelijke uitdagingen aan te pakken.

    Het ontwerpen en realiseren van een business model voor een tassenontwerpster. Een briljant idee om meer geïnteresseerden tot de koop van groene stroom over te laten gaan. Een nieuwe marketingcampagne voor een oud koffiemerk. Dat zijn het soort opdrachten waar jij warm voor loopt. Dat zijn de praktijkopdrachten waar je bij ons aan werkt. Vernieuwing, creativiteit en commercie, daar draait het bij ons om. Hoe maak je interessante producten en diensten winstgevend, en hoe maak je winst op een innovatieve manier? Welke economische modellen en theorieën zijn op dit moment relevant? En welke zijn dat nog over vier jaar? Je leert het bij ons. Met praktijkopdrachten en uitdagende lesvormen. Want “We practice what we preach” is het motto van de community Creative Marketing & Sales van de opleiding Commerciële Economie .

  • Als CE'er weet je als geen ander dat een tevreden klant noodzakelijk is voor het voortbestaan van een organisatie.

    Je kent de behoeften van de klant, of dat nu een individu is of een organisatie. En je weet op welke manier op deze behoeften ingespeeld kan worden. Je kent de concurrenten en de kansen en mogelijkheden van de markt. In deze opleiding leer je op welke wijze een organisatie het leven van een klant beter kan maken (marketing), over hoe de organisatie iemand verleidt tot het overgaan tot een aankoop (verkoop) en over hoe iemand klant blijft (relatiebeheer). Spreekt dit jou aan en ben je toe aan een volgende stap in je loopbaan? Kom dan studeren bij onze deeltijdopleiding Commerciële Economie.

  • Bij deze community van de opleiding Commerciële Economie verleg je letterlijk en figuurlijk jouw grenzen. Vanuit Rotterdam duik je in de dynamische wereld van internationale marketing en sales.

    Vanaf dag één ga je aan de slag met opdrachten voor internationale bedrijven. Je ontwikkelt jouw antenne voor trends en innovaties en je ontdekt de verhalen achter de successen. Je wordt een internationaal georiënteerde business marketeer of sales professional die met actuele kennis, solide skills en praktische werkervaring in elke commerciële omgeving kan concurreren. Hoe snel die ook verandert. Je wordt een echte Global Citizen. Dit betekent dat je zaken leert doen met respect voor andere gebruiken, gewoontes en gedachten. Help jij jezelf en bedrijven in te spelen op de toekomst? Dan is de community Global Marketing & Sales van de opleiding Commerciële Economie de ideale community voor jou.

  • Kun je het je voorstellen? Toen jij geboren werd, richtte Nike zich voornamelijk op basketbal en tennis in Amerika. Wist je dat er een aantal Nederlanders verantwoordelijk is voor het succes van Nike?

    Ben jij de volgende die zo'n groot succes boekt? Maak dan van je passie je beroep en volg de community SportMarketing & Management van de opleiding Commerciële Economie. Bij SportMarketing & Management leer je kijken en luisteren naar de sportconsument. Waar hebben de consumenten behoefte aan? Waar hebben sportverenigingen behoefte aan? En hoe kun je daarop inspelen? Als sportmarketeer help je sportorganisaties klantgerichter te werken. Met jouw diploma Commerciële Economie kun je elke marketingfunctie vervullen, zowel binnen als buiten de sportbranche. Je kunt betrokken zijn bij sportsponsoring of als salesmanager bij een producent van sportkleding aan de slag gaan. Of je kunt bij een gemeente werken om de sportparticipatie te verhogen. Denk ook aan een baan als eventmanager bij een (top)sportbedrijf of outdoororganisatie, of aan een baan als sponsormanager bij een multinational in de sportbranche. SportMarketing & Management is één van de vier community's die de opleiding Commerciële Economie aanbiedt.

  • Sta jij ook versteld van bedrijven die koste wat kost maximale winst willen behalen? Kies jij juist voor een maatschappij waarbij sociale winst en economische winst in balans zijn?

    Jij begrijpt dat bedrijven winst moeten maken, maar niet ten koste van alles. Hoe verminder je eenzaamheid onder ouderen en verdien je tegelijkertijd geld? Wat zouden jouw innovatieve oplossingen zijn voor de circulaire economie? Je houdt je graag bezig met zulke vraagstukken. Door je brede blik en jouw continue zoektocht naar de balans tussen maatschappelijke en commerciële winst kun je na de opleiding in verschillende functies aan de slag. Als sociaal ondernemer een app in de markt zetten die jongeren helpt zich goed voor te bereiden op online privacygevaren. Bij de Gemeente Rotterdam aan de slag gaan als marketing- en communicatieadviseur waarbij je de opdracht krijgt om Rotterdam-Zuid aantrekkelijker en levendiger te maken. Het behoort allemaal tot de mogelijkheden. Werk jij liever in het bedrijfsleven? Dat is geen enkel probleem. Zo kun je werken bij multinationals op een afdeling duurzaamheid, waar je invulling geeft aan hun maatschappelijke betekenis. We bereiden je ook voor op salesgerichte en marketingfuncties bij goede doelen en andere non-profitorganisaties. Misschien zorg jij ervoor dat er veel geld wordt opgehaald voor onderzoek naar kanker.

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2018 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Hogeschool Rotterdam
Landelijk gemiddelde
Commerciële Economie
Studenttevredenheid 3.6 / 5 3.9 / 5
Sfeer 3.7 / 5 4.1 / 5
Inhoud 3.5 / 5 3.7 / 5
Algemene vaardigheden 3.5 / 5 3.7 / 5
Praktijkgericht onderzoek 3.5 / 5 3.7 / 5
Aansluiting Beroepspraktijk 3.4 / 5 3.5 / 5
+ Meer

Studie in Cijfers

Bekijk in één oogopslag hoe deze opleiding het doet in vergelijking met het landelijk gemiddelde van deze studie

Bekijk hier de samenvatting

Na afstuderen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. De cijfers worden getoond als landelijk cijfer voor deze studie en gelden dus niet specifiek voor deze opleiding aan deze instelling.


Meest gekozen beroepen

Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.

Specialisten reclame en marketing 24%
Vertegenwoordigers, accountmanagers retail en exportmanagers 14%
Callcentermedewerkers outbound 4%
Zakelijke dienstverleners 3%
Vertegenwoordigers informatie- en communicatietechnologie 3%
+ Meer

Oordeel Alumni

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Contact

Hogeschool Rotterdam


Contactgegevens
Rochussenstraat 198
3015 EK Rotterdam
T: 010 - 7944400
www.hogeschoolrotterdam.nl
0 opleidingenopleiding vergelijken