WO Master - Taal en Communicatie

Communicatie- & Informatiewetenschappen

Logo Tilburg University Tilburg University
Tilburg
Tilburg University
Talen: Engels Nederlands
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Science

Over de opleiding

Ontwikkel je tot een allround communicatie-expert of specialiseer je in Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie, New Media Design, of Cognitive Science and Artificial Intellig

Binnen de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University bestudeer je hoe mensen informatie verwerken en overdragen en hoe nieuwe communicatiemiddelen en innovatieve informatietechnologieën hierop van invloed zijn.

Meer weten over deze opleiding?
Bekijk dan de instellingswebsite voor meer informatie

Toelating & selectie

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Je kunt te maken krijgen met selectie of een studiekeuzecheck. Hieronder vind je alle informatie.


Wanneer kun je starten?

Instroommomenten waarop je kunt starten met de opleiding.

Februari 2020
September 2020

Toelatingseisen

Een opleiding stelt eisen waaraan je moet voldoen om te mogen starten.

Je kunt een masteropleiding volgen als je een (verwante) bacheloropleiding op hetzelfde niveau hebt afgerond. Je bent niet automatisch toelaatbaar; sommige masteropleidingen hanteren selectiecriteria. Van een hbo-bacheloropleiding naar een wo-masteropleiding is soms ook mogelijk, meestal in combinatie met een schakelprogramma. Neem contact op met de instelling voor meer informatie. De opleiding kan aanvullende toelatingseisen hebben. Controleer de eisen ook op de website van de onderwijsinstelling.


Tijdens de opleiding

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Wat dacht je bijvoorbeeld van het aantal eerstejaars of het bindend studieadvies. Ook informatie over contacttijd of de doorstroom naar het tweede jaar kan relevant zijn voor je keuze.


Collegegelden

Als je studeert, dan betaal je daarvoor collegegeld. Er zijn 2 soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld. Het hangt van jouw situatie af wat jij betaalt. Lees meer over collegegeld.

Tarieven 2019 / 2020 2020 / 2021
Wettelijk € 2.083 € 2.143

Studenten

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Het eerste jaar

242 eerstejaars aan deze opleiding
42% van de eerstejaars studenten is man
58% van de eerstejaars studenten is vrouw

Studieverloop

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Mogelijkheden binnen de opleiding

  • Varianten
  • Combineer kennis over vorm, proces en psychologische aspecten van communicatie om een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van communicatie-uitingen; zowel online als offline.

    Binnen deze track van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen leer je aan de hand van inzichten op het gebied van cognitie, taal, en communicatie welke factoren bepalen of een boodschap effectief wordt overgebracht en haar doel bereikt. Je bestudeert hoe communicatieprocessen verlopen en hoe digitale communicatie verschilt van offline en face-to-face communicatie. Daarnaast leer je hoe mensen tekstuele, visuele, verbale en non-verbale informatie verwerken en hoe je die kennis kunt vertalen in do's en don'ts voor effectieve communicatievormen. De theorieën en methoden die aan bod komen, pas je toe op een variatie aan vraagstukken, bijvoorbeeld hoe maatwerk kan worden geleverd in digitale communicatie richting patiënten, of hoe stellingen in stemwijzers moeten worden geformuleerd om een betrouwbaar advies te kunnen uitbrengen. Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Cognition and Process; Visual Communication; Non-verbal Communication; Multimodality & Communication; Interactive Storytelling; Miscommunication & Emotion

  • Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken.

    Binnen de mastertrack New Media Design staan het ontwerp, het gebruik en de effecten van nieuwe media centraal. De aandacht gaat daarbij zowel uit naar content als interactie tussen medium en gebruiker. Nieuwe media kunnen een positieve impact hebben binnen allerlei domeinen van ons leven. Hoe impactvol nieuwe media zijn, hangt sterk af van de kwaliteit van het ontwerp in relatie tot de (beoogde) gebruikers. Als student New Media Design ontwikkel je een kritische academische blik op ontwerpprocessen van nieuwe media. Verder leer je methoden om te onderzoeken welke factoren de impact van nieuwe media vergroten. Daarnaast leer je hoe je gebruikersbehoeften kunt vertalen naar doelmatige ontwerpen die aansluiten bij hoe mensen waarnemen, beslissen en zich gedragen. Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Human Media Interaction Theory; Interactive Storytelling; User Experience Design; Rapid Prototyping; Usability and User Experience Evaluation; Creativity and Innovation; Mobile Media & Society

  • Bestudeer hoe digitale media de communicatie tussen bedrijven en hun klanten en andere stakeholders beïnvloeden en verdiep je in de mogelijkheden die deze middelen bieden voor de interne communicatie

    Binnen deze track van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen, ligt de focus op communicatievraagstukken binnen het bedrijfsleven. Je verdiept je in de impact van online communicatietrends en snel veranderende mediatechnologieën op de interne en externe communicatie van bedrijven en organisaties. Daarnaast analyseer je het effect van de inzet van nieuwe communicatiemiddelen en leer je hoe je bevindingen om kunt zetten in adviezen voor het optimaal gebruiken ervan. Met een groot aantal keuzevakken kun je allround communicatiespecialist worden, of je specialiseren in marketingcommunicatie, interne communicatie of corporate communicatie.

  • Afstudeerrichtingen
  • Bestudeer hoe digitale media de communicatie tussen bedrijven en hun klanten en andere stakeholders beïnvloeden en verdiep je in de mogelijkheden die deze middelen bieden voor de interne communicatie.

  • Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken.

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2019 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Tilburg University
Landelijk gemiddelde
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.8 / 5 3.9 / 5
Sfeer 4.0 / 5 4.1 / 5
Inhoud 3.7 / 5 3.8 / 5
Algemene vaardigheden 3.8 / 5 3.9 / 5
Wetenschappelijke vaardigheden 4.1 / 5 4.1 / 5
Voorbereiding beroepsloopbaan 2.9 / 5 3.2 / 5

Na afstuderen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. De cijfers worden getoond als landelijk cijfer voor deze studie en gelden dus niet specifiek voor deze opleiding aan deze instelling.


Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk

25% vond een baan op niveau
72% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.400 bruto startsalaris op basis van 37 uur per week
2% is werkloos

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (wo communicatie)

Prognose Redelijk
Conjuctuur​gevoeligheid Gemiddeld
Uitwijk​mogelijkheden naar andere sector Gemiddeld
Uitwijk​mogelijkheden naar andere beroepsgroep Gemiddeld

Meest gekozen beroepen

Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.

Marketeer 12%

Oordeel Alumni

4.0
tevredenheid over de huidige baan
3.7
tevredenheid carrière-mogelijkheden huidige baan
43% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
80% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Contact

Tilburg University


Contactgegevens
Warandelaan 2
5037 AB Tilburg
T: 013 - 4662211
www.tilburguniversity.edu/nl/