WO Master - Taal en Communicatie

Communicatie- & Informatiewetenschappen

Deze opleiding heet ook wel: Communicatie- en Informatiewetenschappen
Varianten: Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie, New Media Design

Tilburg University

Ontwikkel je tot een allround communicatie-expert of specialiseer je in Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie of New Media Design.
Binnen de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University bestudeer je hoe mensen informatie verwerken en overdragen en hoe nieuwe communicatiemiddelen en innovatieve informatietechnologieën hierop van invloed zijn.

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van communicatie worden vanuit diverse wetenschappelijke invalshoeken benaderd. Je krijgt bijvoorbeeld colleges van communicatiewetenschappers, taalkundigen, cognitieve en sociale wetenschappers, en marketingsdeskundigen.

Binnen de opleiding doe je gedegen onderzoeksvaardigheden op die je in staat stellen complexe vragen te analyseren en creatieve oplossingen te vinden voor de meest uiteenlopende uitdagingen op het gebied van communicatie en informatie.

Je hebt de mogelijkheid om je te specialiseren door te kiezen voor een van de drie tracks:
1. Bedrijfscommunicatie en Digitale Media
2. Communicatie en Cognitie
3. New Media Design

Keuzes binnen de opleiding

  • Bestudeer hoe toenemende digitalisering de communicatie tussen bedrijven en hun (potentiële) klanten en andere stakeholders beïnvloedt. En verdiep je in de mogelijkheden die digitale media bieden voor het optimaliseren van zowel interne als externe communicatieprocessen. Met een groot aantal keuzevakken kun je allround communicatiespecialist worden, of jezelf specialiseren in marketingcommunicatie, interne communicatie of corporate communicatie. Dit is een track van de MSc Communicatie- en Informatiewetenschappen.

  • Leer aan de hand van inzichten op het gebied van cognitie, taal, en communicatie welke factoren bepalen of een boodschap effectief wordt overgebracht en haar doel bereikt. Combineer kennis over vorm, proces en psychologische aspecten van communicatie om een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van communicatie-uitingen; zowel online als offline. Communicatie en Cognitie is een track van de MSc Communicatie- en Informatiewetenschappen.

  • Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken. Daarmee word je een expert op het gebied van content- en interactieontwerp, die weet hoe je designs kunt testen en met wetenschappelijke inzichten naar een hoger plan kunt tillen. New Media Design is een track van de MSc Communicatie- en Informatiewetenschappen.

  • Binnen de track New Media Design verdiep je je in interactieve technologie, designprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken. Word expert op het gebied van content en interactiedesign, die weet hoe designs getest en naar een hoger niveau getild kunnen worden door het toepassen van wetenschappelijke inzichten. De opleiding combineert theorieën over user experience, mens-media interactie en cognitieve en psychologische processen die gerelateerd zijn aan het creëren van content, creativiteit, interactiviteit en innovatie.

    Kennismaken met deze afstudeerrichting?

    nov.

    19

    9:30 - 17:00 uur
    Tilburg

Kennismaken met de opleiding?

Master Open dag
9:30 - 17:00 uur
Tilburg
+ Meer open dagen

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Talen: Engels
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Science

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Toelatingseisen

  • Aanvullend onderwerp
  • Erkende Verworven Competenties (EVW's)
  • Basiskennis
  • Taaltoets
  • Vereist vooropleiding

Collegegelden

€ 2.209
Wettelijk collegegeld
€ 1.084
Wettelijk collegegeld

Meer weten?

Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.

Filler

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Filler

Studeren bij deze instelling

195 eerstejaars aan deze opleiding
27% van de eerstejaars studenten is man
73% van de eerstejaars studenten is vrouw
67 opleidingen
31.000 studenten in de gemeente Tilburg Meer info over Tilburg

Het eerste jaar

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Studieverloop

Diploma binnen 2 jaar

89%

behaalt een diploma voor deze opleiding
2%

behaalt een ander wo-master diploma of hoger
9%

behaalt geen diploma

Meer weten?

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Filler

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2022 over aspecten van deze opleiding?

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.


Deze opleiding
Tilburg University
Landelijk gemiddelde
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Verschil
Studenttevredenheid
Meer informatie
4.0 / 5 3.9 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Sfeer 3.9 / 5 4.0 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
Studiefaciliteiten 3.8 / 5 3.8 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Studie opnieuw kiezen 4.0 / 5 3.9 / 5
0.1 meer dan landelijk gemiddelde
Inhoud en opzet 4.0 / 5 3.8 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
Aansluiting beroepspraktijk 2.9 / 5 3.2 / 5
0.3 minder dan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

Over de studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

51% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
73% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk voor studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

32% van de werkenden vond een baan op niveau
74% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.767 bruto startsalaris op basis van 37 uur per week
4% is werkloos

Oordeel Alumni

4.1

tevredenheid over de huidige baan
3.9

tevredenheid carrière-mogelijkheden huidige baan

Meest gekozen beroepen

Specialisten op het gebied van reclame en marketing 22%
Specialisten op het gebied van public relations 18%
Systeemanalisten 7%

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (master - communicatie en journalistiek)

Toekomstige arbeidsmarktpositie: Matig
Samenhang baankans met economie: Gemiddeld
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: Gemiddeld
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: Laag

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Tilburg University

Filler
Illustration of a map

Adres

Warandelaan 2
5037 AB Tilburg

Bekijk locatie Tilburg University op de kaart
Illustration of a mobile phone

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Tilburg University 013 - 4662211
Logo Tilburg University

Meer informatie

Bezoek ook de website van Tilburg University

Bezoek website van Tilburg University

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Communicatie- & Informatiewetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp