WO Master - Taal en Communicatie

Communicatie- & Informatiewetenschappen

Tilburg University

Over de opleiding Studiepunten:  60 ECTS

Filler

Ontwikkel je tot een allround communicatie-expert of specialiseer je in Bedrijfscommunicatie en Digitale Media, Communicatie en Cognitie, New Media Design, of Cognitive Science and Artificial Intellig

Binnen de master Communicatie- en Informatiewetenschappen aan Tilburg University bestudeer je hoe mensen informatie verwerken en overdragen en hoe nieuwe communicatiemiddelen en innovatieve informatietechnologieën hierop van invloed zijn.

Filler
Talen: Engels Nederlands
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Science

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Filler

Collegegelden

€ 2.083
Wettelijk collegegeld
€ 2.143
Wettelijk collegegeld

Studiekeuzecheck beschikbaar


Mis geen belangrijke deadlines of gebeurtenissen.

Filler
  • 1 mei 2020
    Aanmelddeadline
  • Je wordt uitgenodigd
    Studiekeuzecheck
    Lees meer
  • 1 september 2020
    Start opleiding
    Alle startmomenten
  • 15 januari 2021
    Aanmelddeadline

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Filler

Studeren bij deze instelling

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.

242 eerstejaars aan deze opleiding
42% van de eerstejaars studenten is man
58% van de eerstejaars studenten is vrouw
69 opleidingen
27.684 studenten in de gemeente Tilburg Meer info over Tilburg

Keuzes binnen de opleiding

  • Bestudeer hoe digitale media de communicatie tussen bedrijven en hun klanten en andere stakeholders beïnvloeden en verdiep je in de mogelijkheden die deze middelen bieden voor de interne communicatie

    Binnen deze track van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen, ligt de focus op communicatievraagstukken binnen het bedrijfsleven. Je verdiept je in de impact van online communicatietrends en snel veranderende mediatechnologieën op de interne en externe communicatie van bedrijven en organisaties. Daarnaast analyseer je het effect van de inzet van nieuwe communicatiemiddelen en leer je hoe je bevindingen om kunt zetten in adviezen voor het optimaal gebruiken ervan. Met een groot aantal keuzevakken kun je allround communicatiespecialist worden, of je specialiseren in marketingcommunicatie, interne communicatie of corporate communicatie.

  • Combineer kennis over vorm, proces en psychologische aspecten van communicatie om een bijdrage te leveren aan het optimaliseren van communicatie-uitingen; zowel online als offline.

    Binnen deze track van de master Communicatie- en Informatiewetenschappen leer je aan de hand van inzichten op het gebied van cognitie, taal, en communicatie welke factoren bepalen of een boodschap effectief wordt overgebracht en haar doel bereikt. Je bestudeert hoe communicatieprocessen verlopen en hoe digitale communicatie verschilt van offline en face-to-face communicatie. Daarnaast leer je hoe mensen tekstuele, visuele, verbale en non-verbale informatie verwerken en hoe je die kennis kunt vertalen in do's en don'ts voor effectieve communicatievormen. De theorieën en methoden die aan bod komen, pas je toe op een variatie aan vraagstukken, bijvoorbeeld hoe maatwerk kan worden geleverd in digitale communicatie richting patiënten, of hoe stellingen in stemwijzers moeten worden geformuleerd om een betrouwbaar advies te kunnen uitbrengen. Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Cognition and Process; Visual Communication; Non-verbal Communication; Multimodality & Communication; Interactive Storytelling; Miscommunication & Emotion

  • Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken.

    Binnen de mastertrack New Media Design staan het ontwerp, het gebruik en de effecten van nieuwe media centraal. De aandacht gaat daarbij zowel uit naar content als interactie tussen medium en gebruiker. Nieuwe media kunnen een positieve impact hebben binnen allerlei domeinen van ons leven. Hoe impactvol nieuwe media zijn, hangt sterk af van de kwaliteit van het ontwerp in relatie tot de (beoogde) gebruikers. Als student New Media Design ontwikkel je een kritische academische blik op ontwerpprocessen van nieuwe media. Verder leer je methoden om te onderzoeken welke factoren de impact van nieuwe media vergroten. Daarnaast leer je hoe je gebruikersbehoeften kunt vertalen naar doelmatige ontwerpen die aansluiten bij hoe mensen waarnemen, beslissen en zich gedragen. Voorbeelden van aan de track gerelateerde vakken: Human Media Interaction Theory; Interactive Storytelling; User Experience Design; Rapid Prototyping; Usability and User Experience Evaluation; Creativity and Innovation; Mobile Media & Society

  • .

  • Verdiep je in interactieve technologie, ontwerpprocessen, creativiteit en hoe mensen nieuwe media gebruiken.

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Filler

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2019 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Tilburg University
Landelijk gemiddelde
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Verschil
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.8 / 5 3.9 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
Sfeer 4.0 / 5 4.1 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
Inhoud 3.7 / 5 3.8 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
Algemene vaardigheden 3.8 / 5 3.9 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
Wetenschappelijke vaardigheden 4.1 / 5 4.1 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Voorbereiding beroepsloopbaan 2.9 / 5 3.2 / 5
0.3 minder dan landelijk gemiddelde

Oordeel afgestudeerden

Over de studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

43% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
80% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Filler

Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk voor studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

25% vond een baan op niveau
72% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.400 bruto startsalaris op basis van 37 uur per week
2% is werkloos

Meest gekozen beroepen

Marketeer 12%

Oordeel Alumni

4.0
tevredenheid over de huidige baan
3.7
tevredenheid carrière-mogelijkheden huidige baan

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (master - communicatie en journalistiek)

Toekomstige arbeidsmarktpositie: Matig
Samenhang baankans met economie: Hoog
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: Gemiddeld
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: Laag

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Tilburg University

Filler
Illustration of a map

Adres

Warandelaan 2
5037 AB Tilburg

Bekijk locatie Tilburg University op de kaart
Illustration of a mobile phone

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Tilburg University 013 - 4662211
Logo Tilburg University

Meer informatie

Bezoek ook de website van Tilburg University

Bezoek website van Tilburg University

Is het wat? Deel 'm!

Ken je iemand die interesse heeft in de opleiding Communicatie- & Informatiewetenschappen?

Deel via WhatsApp