De Bachelor Music in Education (opleiding Docent Muziek) leidt je op tot muziekdocent met een eerstegraads onderwijsbevoegdheid.
Je leert anderen deelgenoot te maken van muziek. Je leert uitvoeren, leiden en doceren. Met deze opleiding kun je lesgeven in het basis- en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs. Ook kun je aan de slag als muziekeducatief medewerker bij organisaties voor kunsteducatie en bij ensembles, orkesten en podia.
Allereerst ontwikkel je je tot een breed musicus. Je voelt je straks thuis in verschillende muziekstijlen: van pop en jazz tot klassieke muziek, je bent van vele markten thuis.
Naast musicus word je docent. In deze opleiding krijg je dan ook veel didactiek en methodiek. Dat heb je nodig in het onderwijs en pas je al vanaf het eerste jaar met stages toe in de praktijk.
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit: a prima vista spel of zang; gehoor en vaardigheid in solfège; het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties; het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire; vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure); de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen. Artistieke aanleg die blijkt uit: repertoire interpretatie; expressiviteit in muzikaal spel; muzikale persoonlijkheid; toonvorming, dynamiek en timing.
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit: a prima vista spel of zang; gehoor en vaardigheid in solfège; het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties; het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire; vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).; de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen. Artistieke aanleg die blijkt uit: repertoire interpretatie; expressiviteit in muzikaal spel; muzikale persoonlijkheid; toonvorming, dynamiek en timing.
Start jij voor het eerst met een bacheloropleiding of associate degree? Dan wordt jouw collegegeld het eerste jaar waarschijnlijk verlaagd. Lees hier meer.
Als je je op tijd hebt aangemeld voor een opleiding, heb je recht op een studiekeuzecheck. Dit helpt je te checken of de opleiding bij je past. Soms is deelname verplicht. Opleidingen met selectie bieden geen studiekeuzecheck aan.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.
Bekijk in één oogopslag hoe deze opleiding het doet in vergelijking met het landelijk gemiddelde van deze studie
Bekijk hier de samenvattingHoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2018 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
HKU |
Landelijk gemiddelde
Docent Muziek |
Verschil | |
Studenttevredenheid
Meer informatie |
4.3 / 5 | 4.1 / 5 | |
Sfeer | 4.8 / 5 | 4.6 / 5 | |
Inhoud | 4.0 / 5 | 3.8 / 5 | |
Algemene vaardigheden | 4.1 / 5 | 3.9 / 5 | |
Praktijkgericht onderzoek | 3.2 / 5 | 3.5 / 5 | |
Voorbereiding beroepsloopbaan | 4.5 / 5 | 4.3 / 5 | |
Docenten | 4.1 / 5 | 4.0 / 5 | |
Studiebegeleiding | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.8 / 5 | 3.7 / 5 | |
Informatievoorziening | 3.4 / 5 | 3.4 / 5 | |
Studierooster | 3.5 / 5 | 3.5 / 5 | |
Studielast | 3.2 / 5 | 3.2 / 5 | |
Groepsgrootte | 4.6 / 5 | 4.3 / 5 | |
Stage en opleiding | 4.2 / 5 | 3.8 / 5 | |
Stage ervaring | 4.5 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.8 / 5 | 3.6 / 5 | |
Kwaliteitszorg | 3.7 / 5 | 3.5 / 5 | |
Uitdagend onderwijs | 4.2 / 5 | 3.9 / 5 | |
Internationalisering | 2.8 / 5 | 2.9 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie |
4.3 / 5 | 4.1 / 5 | |
Sfeer | 4.8 / 5 | 4.6 / 5 | |
Inhoud | 4.0 / 5 | 3.8 / 5 | |
Algemene vaardigheden | 4.1 / 5 | 3.9 / 5 | |
Praktijkgericht onderzoek | 3.2 / 5 | 3.5 / 5 | |
Voorbereiding beroepsloopbaan | 4.5 / 5 | 4.3 / 5 |
Over de studie Docent Muziek
Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?
Landelijk voor studie Docent Muziek
Docenten algemene vakken secundair onderwijs | 41% |
Muziekleraren (particulier) | 28% |
Docenten basisonderwijs | 16% |
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.
Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (bachelor - lerarenopleiding algemene en beroepsgerichte vakken)
Toekomstige arbeidsmarktpositie: | Goed |
Samenhang baankans met economie: | Erg laag |
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: | Erg laag |
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: | Laag |
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met HKU