WO Master - Taal en Communicatie

Communicatie- & Informatiewetenschappen

Logo Radboud Universiteit Radboud Universiteit
Nijmegen
Radboud Universiteit
Talen: Engels Nederlands
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Arts

Over de opleiding

De master Communicatie- en Informatiewetenschappen bestaat uit twee masterspecialisaties: Communicatie en Beïnvloeding, en de Engelstalige specialisatie International Business Communication.

Wat is de overeenkomst tussen de Allerhande en het jaarverslag van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten? Beide publicaties vertellen een verhaal. Weliswaar een heel eigen en uiteenlopend verhaal, maar beide zijn een vorm van communicatie. Een gratis servicemagazine voor de klanten of een verantwoording van het beleid voor ambtenaren geven ieder op hun eigen manier informatie. Hoe je communiceer...

Meer weten over deze opleiding?
Bekijk dan de instellingswebsite voor meer informatie

Toelating & selectie

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Je kunt te maken krijgen met selectie of een studiekeuzecheck. Hieronder vind je alle informatie.


Wanneer kun je starten?

Instroommomenten waarop je kunt starten met de opleiding.

September 2020

Toelatingseisen

Een opleiding stelt eisen waaraan je moet voldoen om te mogen starten.

Je kunt een masteropleiding volgen als je een (verwante) bacheloropleiding op hetzelfde niveau hebt afgerond. Je bent niet automatisch toelaatbaar; sommige masteropleidingen hanteren selectiecriteria. Van een hbo-bacheloropleiding naar een wo-masteropleiding is soms ook mogelijk, meestal in combinatie met een schakelprogramma. Neem contact op met de instelling voor meer informatie. De opleiding kan aanvullende toelatingseisen hebben. Controleer de eisen ook op de website van de onderwijsinstelling.

  • Aanvullende eisen
  • As conducting communication research is an essential component of this programme, candidates should have experience in doing quantitative research (e.g. experimental or survey research) and knowledge of inferential statistics (e.g. t-test, ANOVA, Chi-square).

  • We are looking for students with a Bachelor's degree in Communication and Information Studies or in a related area or discipline that is equivalent to a Dutch university diploma. In general, students' previous education should reflect their affinity with the following subject areas: Communication Studies, Management & Organisation, Intercultural Communication or (Inter)cultural Studies and Linguistics. Unfortunately, we do not offer English-taught premaster programmes.

  • We'll also consider your portfolio, practical experience (for example, studies or work experience abroad) and motivation in order to determine whether you meet the requirements and are suitable for this specialisation. An interview may be part of the selection process.

Meer weten over toelatingseisen?

Tijdens de opleiding

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom eens naar de kenmerken van een opleiding.

Wat dacht je bijvoorbeeld van het aantal eerstejaars of het bindend studieadvies. Ook informatie over contacttijd of de doorstroom naar het tweede jaar kan relevant zijn voor je keuze.


Collegegelden

Als je studeert, dan betaal je daarvoor collegegeld. Er zijn 2 soorten collegegeld: het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld. Het hangt van jouw situatie af wat jij betaalt. Lees meer over collegegeld.

Tarieven 2019 / 2020 2020 / 2021
Wettelijk € 2.083 € 2.143

Studenten

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Het eerste jaar

88 eerstejaars aan deze opleiding
25% van de eerstejaars studenten is man
75% van de eerstejaars studenten is vrouw

Studieverloop

We hebben geen of niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de instelling.


Mogelijkheden binnen de opleiding

  • Varianten
  • International Business Communication
  • Hoe beïnvloed je als organisatie via communicatie het gedrag en opvattingen van mensen? In dit programma leer je hoe je dergelijke processen kunt onderzoeken en wat de belangrijkste theorieën zijn.

    Hoe onderscheid je trends en hypes van gedegen effectieve communicatiestrategieën? Het goed inzetten van communicatie vraagt om specifieke vaardigheden en grondige kennis van de werking van beïnvloedende communicatie. Op dat gebied word jij een expert. In deze specialisatie staan de vorm en functie van persuasieve communicatie centraal, en de werking en effectiviteit ervan. Organisaties communiceren doelbewust en strategisch met hun doelgroepen: consumenten, patiënten, kiezers, burgers. Jij leert hoe je door middel van strategische keuzes het gedrag en de opvattingen van mensen kunt beïnvloeden. Je onderzoekt de processen die hierin een rol spelen en bestudeert de belangrijkste theorieën op dit terrein. Je bestudeert welke communicatievormen (inhoud, stijl en structuur) optimaal functioneren bij een bepaalde doelgroep en de doelen die de communicatie moet bereiken. Je oefent en verbetert ook je eigen communicatievaardigheden. Je analyseert praktijkcasussen en gaat aan de slag met een beïnvloedingsvraagstuk van een organisatie. Zo beweeg je voortdurend tussen onderzoek en praktijk en tussen ontwerp en reflectie.

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2019 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Radboud Universiteit
Landelijk gemiddelde
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.8 / 5 3.9 / 5
Sfeer 4.1 / 5 4.1 / 5
Inhoud 3.8 / 5 3.8 / 5
Algemene vaardigheden 4.0 / 5 3.9 / 5
Wetenschappelijke vaardigheden 4.2 / 5 4.1 / 5
Voorbereiding beroepsloopbaan 3.3 / 5 3.2 / 5

Na afstuderen

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. De cijfers worden getoond als landelijk cijfer voor deze studie en gelden dus niet specifiek voor deze opleiding aan deze instelling.


Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk

25% vond een baan op niveau
72% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.400 bruto startsalaris op basis van 37 uur per week
2% is werkloos

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (wo communicatie)

Prognose Redelijk
Conjuctuur​gevoeligheid Gemiddeld
Uitwijk​mogelijkheden naar andere sector Gemiddeld
Uitwijk​mogelijkheden naar andere beroepsgroep Gemiddeld

Meest gekozen beroepen

Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.

Marketeer 12%

Oordeel Alumni

4.0
tevredenheid over de huidige baan
3.7
tevredenheid carrière-mogelijkheden huidige baan
43% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
80% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Contact

Radboud Universiteit


Contactgegevens
Comeniuslaan 4
6525 HP Nijmegen
T: 024 - 3612345
www.ru.nl/opleidingen