WO Master - Taal en Communicatie

Communicatie- & Informatiewetenschappen

Deze opleiding heet ook wel: Communicatie- en Informatiewetenschappen (brede master)
Varianten: Communicatie en Beïnvloeding, Global Communication and Diversity

Radboud Universiteit

Over de opleiding Open dag:  15 oktober

Filler

De master Communicatie- en Informatiewetenschappen bestaat uit twee masterspecialisaties: Communicatie en Beïnvloeding, en de Engelstalige specialisatie International Business Communication.
Wat is de overeenkomst tussen de Allerhande en het jaarverslag van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten? Beide publicaties vertellen een verhaal. Weliswaar een heel eigen en uiteenlopend verhaal, maar beide zijn een vorm van communicatie. Een gratis servicemagazine voor de klanten of een verantwoording van het beleid voor ambtenaren geven ieder op hun eigen manier informatie. Hoe je communiceert en wie je informeert is voer voor communicatie- en informatiewetenschappers.
Ben je met name geïnteresseerd in zakelijke communicatie en de communicatieve struikelblokken in internationale handelscontacten, dan is de Engelstalige specialisatie International Business Communication een goede keuze. Als je interesse ligt bij communicatie van bedrijven met het eigen personeel of met klanten, dan past Communicatie en Beïnvloeding beter bij je: hierin leer je hoe bedrijven en instellingen via communicatie de opinie en het gedrag van mensen kunnen bespelen en beinvloeden.

Keuzes binnen de opleiding

  • Hoe beïnvloed je als organisatie via communicatie het gedrag en opvattingen van mensen? In dit programma leer je hoe je dergelijke processen kunt onderzoeken en wat de belangrijkste theorieën zijn.
    Hoe onderscheid je trends en hypes van gedegen effectieve communicatiestrategieën? Het goed inzetten van communicatie vraagt om specifieke vaardigheden en grondige kennis van de werking van beïnvloedende communicatie. Op dat gebied word jij een expert.
    In deze specialisatie staan de vorm en functie van persuasieve communicatie centraal, en de werking en effectiviteit ervan. Organisaties communiceren doelbewust en strategisch met hun doelgroepen: consumenten, patiënten, kiezers, burgers. Jij leert hoe je door middel van strategische keuzes het gedrag en de opvattingen van mensen kunt beïnvloeden. Je onderzoekt de processen die hierin een rol spelen en bestudeert de belangrijkste theorieën op dit terrein. Je bestudeert welke communicatievormen (inhoud, stijl en structuur) optimaal functioneren bij een bepaalde doelgroep en de doelen die de communicatie moet bereiken. Je oefent en verbetert ook je eigen communicatievaardigheden. Je analyseert praktijkcasussen en gaat aan de slag met een beïnvloedingsvraagstuk van een organisatie. Zo beweeg je voortdurend tussen onderzoek en praktijk en tussen ontwerp en reflectie.

    Kennismaken met deze variant?

    okt.

    15

    9:00 - 16:00 uur
    Nijmegen
  • In the Master's specialisation in International Business Communication, you'll learn about all the factors that play a role in communication in order to create effective communication strategies.
    This English-taught master’s programme provides you with the knowledge and tools to function as an independent specialist in communication in international organisational contexts. You will learn how factors such as language, linguistic and cultural diversity, and globalisation play a role in profit and non-profit organisations’ communication with diverse stakeholders. You will learn how these factors can be taken into account to optimise communication with and between stakeholders with linguistically and culturally diverse backgrounds, both inside and outside the organisation.

    Kennismaken met deze variant?

    okt.

    15

    9:00 - 16:00 uur
    Nijmegen

Kennismaken met de opleiding?

Master Open Dag
9:00 - 16:00 uur
Nijmegen
+ Meer open dagen

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Talen: Nederlands Engels
Bekostiging: Overheid
Studiepunten: 60 ECTS
Diploma: Master of Arts

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Toelatingseisen

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Collegegelden

€ 2.209
Wettelijk collegegeld
€ 1.084
Wettelijk collegegeld

Meer weten?

Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.

Filler

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Filler

Studeren bij deze instelling

88 eerstejaars aan deze opleiding
22% van de eerstejaars studenten is man
78% van de eerstejaars studenten is vrouw
95 opleidingen
46.340 studenten in de gemeente Nijmegen Meer info over Nijmegen

Het eerste jaar

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Studieverloop

Diploma binnen 2 jaar

89%

behaalt een diploma voor deze opleiding
2%

behaalt een ander wo-master diploma of hoger
9%

behaalt geen diploma

Meer weten?

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Filler

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2022 over aspecten van deze opleiding?

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.


Deze opleiding
Radboud Universiteit
Landelijk gemiddelde
Communicatie- & Informatiewetenschappen
Verschil
Studenttevredenheid
Meer informatie
3.7 / 5 3.9 / 5
0.2 minder dan landelijk gemiddelde
Sfeer 3.9 / 5 4.0 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
Studiefaciliteiten 4.1 / 5 3.8 / 5
0.3 meer dan landelijk gemiddelde
Studie opnieuw kiezen 3.7 / 5 3.9 / 5
0.2 minder dan landelijk gemiddelde
Inhoud en opzet 3.7 / 5 3.8 / 5
0.1 minder dan landelijk gemiddelde
Aansluiting beroepspraktijk 3.4 / 5 3.2 / 5
0.2 meer dan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

Over de studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

51% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
73% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen

Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.

Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?

COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.

Filler

Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk voor studie Communicatie- & Informatiewetenschappen

32% van de werkenden vond een baan op niveau
74% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.767 bruto startsalaris op basis van 37 uur per week
4% is werkloos

Oordeel Alumni

4.1

tevredenheid over de huidige baan
3.9

tevredenheid carrière-mogelijkheden huidige baan

Meest gekozen beroepen

Specialisten op het gebied van reclame en marketing 22%
Specialisten op het gebied van public relations 18%
Systeemanalisten 7%

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (master - communicatie en journalistiek)

Toekomstige arbeidsmarktpositie: Slecht
Samenhang baankans met economie: Gemiddeld
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: Gemiddeld
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: Laag

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Radboud Universiteit

Filler
Illustration of a map

Adres

Comeniuslaan 4
6525 HP Nijmegen

Bekijk locatie Radboud Universiteit op de kaart
Illustration of a mobile phone

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Radboud Universiteit 024 - 3612345
Logo Radboud Universiteit

Meer informatie

Bezoek ook de website van Radboud Universiteit

Bezoek website van Radboud Universiteit

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Communicatie- & Informatiewetenschappen doorsturen?

Deel via WhatsApp