HBO Bachelor - Kunst en Cultuur
De muziekdocent speelt een belangrijke rol in zowel de professionele of amateuristische ontwikkeling van muzikaliteit bij kinderen en volwassenen.
De Opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam is een creatieve opleiding waarin studenten hun muzikale en didactische talenten leren ontplooien. Studenten volgen lessen op hun eigen instrument, in zang, piano, liedbegeleiding op piano en gitaar, muziek, spel en beweging, wereldmuziekgroepen, koordirectie, ensembles leiden of bandcoaching. Om hun didactische vaardigheden te ontwikkelen, krijgen ze vakdidactiek en onderwijskunde en lopen ze stages in het muziekonderwijs. Ook is er veel aandacht voor muziektheorie. Tijdens de studie maken studenten kennis met de meest uiteenlopende muziekstijlen
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit: a prima vista spel of zang; gehoor en vaardigheid in solfège; het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties; het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire; vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure); de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen. Artistieke aanleg die blijkt uit: repertoire interpretatie; expressiviteit in muzikaal spel; muzikale persoonlijkheid; toonvorming, dynamiek en timing.
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit: a prima vista spel of zang; gehoor en vaardigheid in solfège; het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties; het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire; vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).; de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen. Artistieke aanleg die blijkt uit: repertoire interpretatie; expressiviteit in muzikaal spel; muzikale persoonlijkheid; toonvorming, dynamiek en timing.
Ga je voor het eerst studeren? Dan hoef je in het eerste jaar maar de helft van het collegegeld te betalen. In studiejaar 2022/2023 is dat €1105,- Lees meer.
Als je je op tijd hebt aangemeld voor een opleiding, heb je recht op een studiekeuzecheck. Dit helpt je te checken of de opleiding bij je past. Soms is deelname verplicht. Opleidingen met selectie bieden geen studiekeuzecheck aan.
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2021 over aspecten van deze opleiding?
COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.
Deze opleiding
Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
Landelijk gemiddelde
Docent Muziek |
Verschil | |
Studenttevredenheid
Meer informatie |
4.1 / 5 | 4.0 / 5 | |
Sfeer | 4.6 / 5 | 4.6 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 4.0 / 5 | 4.2 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.9 / 5 | 4.0 / 5 | |
Docenten | 4.2 / 5 | 4.1 / 5 | |
Lesstof in het Engels | 3.3 / 5 | 3.2 / 5 | |
Studiebegeleiding | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Betrokkenheid en contact | 4.2 / 5 | 4.1 / 5 | |
Studiedruk | |||
Studenttevredenheid
Meer informatie |
4.1 / 5 | 4.0 / 5 | |
Sfeer | 4.6 / 5 | 4.6 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 4.0 / 5 | 4.2 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.9 / 5 | 4.0 / 5 |
Over de studie Docent Muziek
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?
COVID-19 kan invloed hebben op de cijfers. Lees hier meer.
Landelijk voor studie Docent Muziek
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.
Docenten algemene vakken secundair onderwijs | 40% |
Docenten basisonderwijs | 24% |
Musici, zangers en componisten | 11% |
Muziekleraren (particulier) | 11% |
Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (bachelor - lerarenopleiding algemene en beroepsgerichte vakken)
Toekomstige arbeidsmarktpositie: | Goed |
Samenhang baankans met economie: | Erg laag |
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: | Erg laag |
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: | Laag |
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Jodenbreestraat 3
1001 MH
Amsterdam
Neem contact op met de onderwijsinstelling
Bel Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten 020-5277710Bezoek ook de website van Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Bezoek website van Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten