Bij de Academie voor Muziekeducatie studeer je bij een kleinschalige professionele opleiding met een prettige sfeer. In 4 jaar tijd wordt je opgeleid tot eerstegraads bevoegd Docent Muziek en ontwikkel je jezelf als musicus. In het eerste en tweede jaar van de opleiding ga je aan de slag met musiceren, de beroepspraktijk, het docentschap en de muziektheorie & historie. In het derde en vierde jaar ga je jezelf verdiepen op de terreinen van Muzikaal Leiderschap, Educatief Ondernemerschap, Onderzoek & Ontwerp en Stage. Je keuzeruimte vul je met lessen die jou nog verder brengen als Docent Muziek en musicus. Wanneer je bent afgestudeerd aan de Academie voor Muziekeducatie kan je les gaan geven in alle soorten van onderwijs, van basis- tot hoger onderwijs. Ook kun je aan de slag bij centra voor kunsteducatie als muziekdocent, consulent en beleidsmedewerker. Als ondernemer kun je eigen ontworpen onderwijsproducten aanbieden aan instellingen en scholen. Je kan koren dirigeren, arrangementen schrijven voor orkesten en bandjes coachen. En vergeet niet dat je naast je lespraktijk actief kan zijn als uitvoerend musicus. Als docent muziek kun je dus op veel manieren aan de slag.
20
januari
Online voorlichting Academie voor Muziekeducatie
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit: a prima vista spel of zang; gehoor en vaardigheid in solfège; het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties; het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire; vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).; de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen. Artistieke aanleg die blijkt uit: repertoire interpretatie; expressiviteit in muzikaal spel; muzikale persoonlijkheid; toonvorming, dynamiek en timing
Technische en fysieke vaardigheid die blijkt uit: a prima vista spel of zang; gehoor en vaardigheid in solfège; het kunnen spelen of zingen van toonladders met verschillende articulaties; het beheersen van een aangegeven niveau van repertoire; vocaal spel (stemmiddelen, intonatie, adembeheersing, presentatie, talenkennis en ritmiek) of instrumentaal spel (houding, toonvorming, intonatie, adembeheersing, articulatie, dynamiek, frasering, ritmiek en embouchure).; de dispositie om de instrumentele vaardigheden verder te ontwikkelen. Artistieke aanleg die blijkt uit: repertoire interpretatie; expressiviteit in muzikaal spel; muzikale persoonlijkheid; toonvorming, dynamiek en timing
Start jij voor het eerst met een bacheloropleiding of associate degree? Dan wordt jouw collegegeld het eerste jaar waarschijnlijk verlaagd. Lees hier meer.
Na aanmelden voor een studie neem je deel aan een studiekeuzecheck. Dit is om te controleren of de studie die jij hebt gekozen echt bij je past.
Mis geen belangrijke deadlines of gebeurtenissen.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.
Bekijk in één oogopslag hoe deze opleiding het doet in vergelijking met het landelijk gemiddelde van deze studie
Bekijk hier de samenvattingHoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2018 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Fontys Hogescholen |
Landelijk gemiddelde
Docent Muziek |
Verschil | |
Studenttevredenheid
Meer informatie |
3.8 / 5 | 4.1 / 5 | |
Sfeer | 4.5 / 5 | 4.6 / 5 | |
Inhoud | 3.7 / 5 | 3.8 / 5 | |
Algemene vaardigheden | 3.7 / 5 | 3.9 / 5 | |
Praktijkgericht onderzoek | 3.4 / 5 | 3.5 / 5 | |
Voorbereiding beroepsloopbaan | 3.9 / 5 | 4.3 / 5 | |
Docenten | 4.0 / 5 | 4.0 / 5 | |
Studiebegeleiding | 3.7 / 5 | 3.8 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.7 / 5 | 3.7 / 5 | |
Informatievoorziening | 3.2 / 5 | 3.4 / 5 | |
Studierooster | 3.4 / 5 | 3.5 / 5 | |
Studielast | 3.1 / 5 | 3.2 / 5 | |
Groepsgrootte | 4.2 / 5 | 4.3 / 5 | |
Stage en opleiding | 3.3 / 5 | 3.8 / 5 | |
Stage ervaring | 3.8 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.3 / 5 | 3.6 / 5 | |
Kwaliteitszorg | 3.4 / 5 | 3.5 / 5 | |
Uitdagend onderwijs | 3.7 / 5 | 3.9 / 5 | |
Internationalisering | 2.5 / 5 | 2.9 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie |
3.8 / 5 | 4.1 / 5 | |
Sfeer | 4.5 / 5 | 4.6 / 5 | |
Inhoud | 3.7 / 5 | 3.8 / 5 | |
Algemene vaardigheden | 3.7 / 5 | 3.9 / 5 | |
Praktijkgericht onderzoek | 3.4 / 5 | 3.5 / 5 | |
Voorbereiding beroepsloopbaan | 3.9 / 5 | 4.3 / 5 |
Over de studie Docent Muziek
Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?
Landelijk voor studie Docent Muziek
Docenten algemene vakken secundair onderwijs | 41% |
Muziekleraren (particulier) | 28% |
Docenten basisonderwijs | 16% |
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.
Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (bachelor - lerarenopleiding algemene en beroepsgerichte vakken)
Toekomstige arbeidsmarktpositie: | Goed |
Samenhang baankans met economie: | Erg laag |
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: | Erg laag |
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: | Laag |
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Fontys Hogescholen