Wo master - Onderwijs en Opvoeding
Deze opleiding heet ook wel:
1-jarige leraaropleiding Mens- en Maatschappijwetenschappen
Varianten:
Eenjarige Educatieve Master Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen, Eenjarige Educatieve Master Aardrijkskunde, Eenjarige Educatieve Master Alg...
Deze praktijkgerichte post-master leidt je op tot docent in het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In het programma wordt onderwijs aan de universiteit en stage gecombineerd.
De lerarenopleiding is gericht op de ontwikkeling die jij als docent doormaakt. Deze ontwikkeling wordt benaderd vanuit drie rollen die typisch zijn voor een docent in het voortgezet onderwijs: De rol van pedagoog, vakdidactisch specialist en professional. Aan elke rol is een onderwijslijn gekoppeld. Daarnaast loop je stage op een middelbare school. De interactie tussen theorie en praktijk staat centraal in deze master: ervaringen voor de klas koppel je aan de theorie en andersom. Je volgt de Lerarenopleiding Mens- en Maatschappijwetenschappen in één van de volgende schoolvakken:
* Aardrijkskunde
* Economie
* Filosofie
* Geschiedenis
* Godsdienst & Levensbeschouwing
* Bedrijfseconomie
* Kunstgeschiedenis & Culturele en kunstzinnige vorming
* Maatschappijleer & Maatschappijwetenschappen
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Deze praktijkgerichte master leidt je op tot docent voor het voorgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. Het programma bestaat voor de helft uit onderwijs en voor de helft uit stage.
De lerarenopleiding van de Radboud Docenten Academie leidt afgestudeerde masterstudenten op tot docent voor het voortgezet onderwijs, het MBO én het volwassenenonderwijs. In de colleges leer je alles over (vak)didactiek en het ontwikkelen van lesmethoden en -middelen. Daarnaast is er veel aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling tot docent. In de collegereeks algemene didactiek leg je een basis in algemeen didactische principes: hoe breng je kennis over op leerlingen, hoe creëer je een veilig en stimulerend leerklimaat en hoe organiseer en structureer je een les?
In de colleges vakdidactiek onderzoek je hoe het betreffende schoolvak in het voortgezet onderwijs in elkaar zit. Wat moeten leerlingen op je school en volgens het landelijk referentiekader weten en kunnen en waarom? En vooral: op welke verschillende manieren kun je als docent deze vak inhoud aan je leerlingen aanbieden?
Naast didactische vaardigheden is er in de opleiding veel aandacht voor je persoonlijke, professionele ontwikkeling. Je ontwikkelt leiderschapskwaliteiten, communicatieve en sociale vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt in je contacten met leerlingen, ouders en collega's.
mrt.
15
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Om aan een master te kunnen starten, heb je een bachelordiploma nodig.
Sluit je bachelor niet direct aan op de master, of stroom je door van hbo naar wo? Dan moet je meestal een schakelprogramma of premaster volgen. Lees meer over schakelprogramma’s (Schakelprogramma, is dat nodig? - Studiekeuze123)
Heb je recht op het wettelijk collegegeld of betaal je het instellingscollegegeld? Gebruik onze Collegegeldwijzer
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de universiteit
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2024 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Radboud Universiteit |
Landelijk gemiddelde
Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen Vergelijk alle 7 opleidingen |
verschil | |
---|---|---|---|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.5 / 5 | 3.7 / 5 | |
Sfeer | 4.2 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.9 / 5 | 3.7 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.7 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 4.0 / 5 | 4.3 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.5 / 5 | 3.7 / 5 | |
Sfeer | 4.2 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 3.9 / 5 | 3.7 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.8 / 5 | 3.8 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.7 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 4.0 / 5 | 4.3 / 5 | |
Docenten | 4.3 / 5 | 4.4 / 5 | |
Lesstof in het Engels | - / 5 | - / 5 | - |
Studiebegeleiding | 4.2 / 5 | 4.4 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.5 / 5 | 3.7 / 5 | |
Betrokkenheid en contact | 4.2 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiedruk |
Over de studie Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in de Mens- en Maatschappijwetenschappen
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie afgaat op de arbeidsmarkt.
De meeste informatie die je hier ziet geeft een inkijkje in de situatie van afgestudeerden aan deze opleiding 1,5 jaar nadat ze zijn afgestudeerd. De informatie heeft betrekking op de studie en niet alleen over de opleiding aan deze instelling. Ben je nieuwsgierig hoe we aan de informatie zijn gekomen? Klik dan bij de verschillende onderwerpen op 'Meer informatie'.
Onderwijsgevenden in het secundair onderwijs | 52% |
Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs | 20% |
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
79% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
68% van de banen zijn op het niveau van de studie
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Radboud Universiteit
Bezoek ook de website van Radboud Universiteit
Bezoek website van Radboud Universiteit