De hbo-deeltijdopleiding Management in de Zorg leidt jou in 4 jaar op tot leidinggevende in de zorg- of welzijnsector. Je combineert bedrijfsmatig handelen met leiderschap aan jezelf en anderen.
Je werkt in de zorg en ambieert een coördinerende of leidinggevende functie. Mensen coachen en begeleiden ligt je goed. Je bent nieuwsgierig naar de bedrijfskundige kant van de organisatie en wilt meer weten over veranderingen binnen zorg en welzijn. De nadruk op persoonlijk leiderschap en reflectie op je functioneren in de opleiding Management in de Zorg deeltijd spreken je aan.
Bij Management in de Zorg deeltijd leer je hoe organisatie-, personeels- en kwaliteitsmanagement in de zorgsector werk...
Bij leidinggeven aan medewerkers draait het zowel om hun ontwikkeling als om het resultaat. Je verdiept je in leiderschapsstijlen, taakvolwassenheid van medewerkers en coachende gespreksvoering.
In deze module verken je in de zorg of welzijnsector een knelpunt waar waarden in het geding zijn.
Als leidinggevende wil je de zorg- of welzijnssector mooier maken, maar de realiteit is vaak weerbarstig. In elke organisatie kom je dilemma's tegen zoals verlies, tragiek en waardenconflicten waar niet altijd voldoende aandacht voor is.
Vaak wordt er gekeken naar wat wél beheersbaar is, waardoor medewerkers met ongemak blijven zitten en de onderliggende kwaliteit gaat achteruit. Maar juist het oog hebben voor en het bespreekbaar maken van onoplosbare problemen versterkt de veerkracht van teams.
Vitale, gemotiveerde en competente medewerkers maken het verschil. Zeker in de zorg zijn zij de succesfactor. Je leert hoe je een organisatie en haar medewerkers met elkaar verbindt.
Leer in deze module je organisatie planmatig voor te bereiden op een ramp of crisis. En leer hoe je in een crisisteam tijdens stressvolle situaties onder druk adequaat samenwerkt en blijft presteren.
Bij een crisis, zoals een brand, overstroming of cyberaanval, vallen vitale processen stil en ontstaat paniek. In deze module leer je je organisatie planmatig voor te bereiden op zo'n situatie. Je krijgt inzicht in crisiscommunicatie en ontwikkelt vaardigheden om effectief samen te werken in crisisteams, zelfs onder druk.
Zie jij deze module als waardevolle aanvulling op je opleiding? Schrijf je dan in voor Crisisbeheersing.
Je wordt regisseur van een digitale transformatie, maakt een digitale strategie en ontwerpt met de klant of gebruiker. Je ontwikkelt regievaardigheden zodat het ontwerp aansluit en overgenomen wordt.
De wereld verandert snel en digitale transformatie is noodzakelijk om waarde te blijven bieden. In deze module leer je hoe je digitale veranderingen regisseert. Je voert een grondige analyse uit en maakt een ontwerp in co-creatie met de klant of gebruiker.
De module start met een krachtige strategische focus. Je beoordeelt de digitale volwassenheid van je organisatie en maakt een passende strategie, waarna je een concreet ontwerp maakt voor een afgebakend vraagstuk.
De wereld verandert razendsnel. Functies en verwachtingen verschuiven. In Toekomstgericht leiderschap leer je toekomstgericht denken en handelen én grip krijgen op een onvoorspelbare toekomst.
In deze module ontwikkel je jouw leiderschap in relatie tot de toekomst. Je onderzoekt wat voor jou waarde heeft en leert richting geven in een veranderende wereld.
Je werkt aan een actueel vraagstuk uit je werk- of leeromgeving, gekoppeld aan maatschappelijke uitdagingen zoals de SDG's. Je leert trends herkennen en deze vertalen naar keuzes. Met methoden zoals scenario-analyse en strategische foresight verken je alternatieve toekomsten en verbind je visie aan strategieën voor verandering.
Je ontwikkelt als ondernemer een product, dienst of proces op basis van een creatief idee. Je onderzoekt duurzame oplossingen en leert hoe je je initiatief omzet in een succesvolle businesscase.
In de snel veranderende wereld van vandaag is er ruimte voor lef, authenticiteit en ondernemerschap. Bedrijven zoeken steeds vaker entrepreneurs die ondernemerszin combineren met een hart voor de zaak.
In deze module leer je hoe je een initiatief voor een nieuw product of dienst omzet in een levensvatbare businesscase. Je onderzoekt creatieve, duurzame oplossingen die dicht bij jezelf liggen en gericht zijn op de gekozen doelgroep, waarbij je als ondernemer in hun domein functioneert.
Je stapt in de rol van verandermanager. Je concentreert je zowel op de harde kant als op de zachte kant. Oftewel: je maakt een implementatieplan en je begeleidt het veranderproces.
Als manager in de zorg- en welzijnsector is het jouw taak een bepaald niveau van kwaliteit te behalen en de dienstverlening te verbeteren. Daarvoor heb je kennis nodig van organiseren en kwaliteit.
Als manager is het jouw taak om de kwaliteit van de organisatie te waarborgen en de dienstverlening continu te verbeteren. In 3 onderdelen doe je kennis op van organiseren en kwaliteit.
In Organisatorische foto leer je de organisatie in kaart brengen. Kwaliteitszorg behandelt de beginselen van kwaliteit en hoe je het kwaliteitsbeleid vertaalt naar dagelijkse activiteiten. In Onderzoek leer je informatie verzamelen, analyseren en rapporteren, met aandacht voor validiteit en betrouwbaarheid.
Successen behaal je niet alleen met kennis. Persoonlijke kwaliteiten zijn veel bepalender voor wat je als leider kunt bereiken.
Met verschillende instrumenten werk je aan jouw ontwikkeling. In deze module sta jij met jouw talenten en ontwikkelpunten centraal. Van jou als middenmanager verwachten we dat je jezelf en anderen kunt aansturen. Hierin ben je vooral je eigen instrument.
Daarom begint deze module bij jou. Wie ben jij als mens en manager? Met verschillende instrumenten werk je aan jouw ontwikkeling. Je rondt de module af met jouw persoonlijke visie op jouw profiel als manager.
Organisaties voeren activiteiten steeds vaker uit als project. Als toekomstig middenmanager moet je die projecten goed kunnen aansturen. In deze module leer je daarvoor een aantal projectvaardigheden.
Voorbeelden van projecten zijn kwaliteitsprojecten, automatiseringsactiviteiten, de invoering van een nieuwe werkwijze, een reorganisatie, het openen van een nieuwe dependance of het houden van een klanttevredenheidsonderzoek. Om als toekomstig middenmanager die projecten goed aan te kunnen sturen, moet je een aantal projectvaardigheden bezitten. Die leer je in deze module.
In deze module leer je een formatieplan opstellen voor een werkeenheid. Je biedt de klantgroep de benodigde zorg- of dienstverlening en je geeft advies over in-, door- en uitstroom van medewerkers.
Je gaat vooral in de praktijk aan de slag. Binnen en voor je eigen team breng je in kaart of en hoe er verbeteringen mogelijk zijn voor de inzet van medewerkers. Na deze module kun je als (beginnend) leidinggevende de personele bezetting van een zorgteam in kaart brengen en zo nodig verbeteren.
In deze module staat de toekomst van organisaties in zorg en welzijn centraal. Als manager laat je zien dat je ontwikkelingen die op de organisatie of afdeling afkomen kunt vertalen naar nieuw beleid.
In deze module leer je minimaal 15 jaar vooruit te kijken en dit om te zetten in een strategisch beleidsplan voor jouw organisatie. Met creatieve technieken verken je trends, doorbreek je patronen en weeg je belangen af, van werkplezier tot ecologische impact.
Je vertaalt toekomstscenario's naar concreet beleid, inclusief begroting en werkprocessen. Je managet de uitvoering en monitort de resultaten voor een veerkrachtige organisatie.
Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.
Bekijk instellingswebsiteOm toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.
Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.
Kennis of vaardigheden op het gebied van de gezondheidszorg.
Bekijk de aanvullende toelatingseisen die door de instelling worden gesteld op de website van de onderwijsinstelling.
Afhankelijk van jouw situatie betaal je het wettelijk collegegeld of het instellingscollegegeld. Gebruik de Collegegeldwijzer om te zien welke van de twee je waarschijnlijk moet betalen.
Hoe hoog is het instellingscollegegeld? Bekijk het op de website van de hogeschool
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Mis geen belangrijke gebeurtenissen. Check belangrijke data ook bij de opleiding zelf.
Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.
in 24 maanden
Dit is een bindend studieadvies.
Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?
Hoe tevreden waren studenten in 2025 over aspecten van deze opleiding?
Deze opleiding
Avans Hogeschool |
Landelijk gemiddelde
Management in de Zorg Vergelijk alle 5 opleidingen |
verschil | |
---|---|---|---|
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.6 / 5 | 3.9 / 5 | |
Sfeer | 4.1 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 4.0 / 5 | 3.8 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.5 / 5 | 3.7 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.5 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
Studenttevredenheid
Meer informatie | 3.6 / 5 | 3.9 / 5 | |
Sfeer | 4.1 / 5 | 4.2 / 5 | |
Studiefaciliteiten | 4.0 / 5 | 3.8 / 5 | |
Studie opnieuw kiezen | 3.5 / 5 | 3.7 / 5 | |
Inhoud en opzet | 3.5 / 5 | 3.8 / 5 | |
Aansluiting beroepspraktijk | 3.8 / 5 | 3.9 / 5 | |
Docenten | 3.7 / 5 | 4.0 / 5 | |
Lesstof in het Engels | - / 5 | - / 5 | - |
Studiebegeleiding | 3.7 / 5 | 4.0 / 5 | |
Toetsing en beoordeling | 3.2 / 5 | 3.6 / 5 | |
Betrokkenheid en contact | 3.7 / 5 | 4.0 / 5 | |
Studiedruk |
Over de studie Management in de Zorg
Veel studenten hebben tijdens hun studie behoefte aan extra voorzieningen of flexibiliteit in het onderwijs. Dit kan komen door een aandoening zoals dyslexie, een chronische ziekte, psychische klachten, maar ook topsport of ondernemerschap tijdens de studie. Studenten beoordeelden hoe tevreden ze zijn over de ondersteuningsmogelijkheden bij hun onderwijsinstelling.
Lees hoe het studenten van deze opleiding in de eerste periode na hun studie vergaat op de arbeidsmarkt.
Managers gezondheidszorg | 43% |
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
We hebben onvoldoende betrouwbare informatie over dit onderwerp.
Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Avans Hogeschool