WO Master - Kunst en Cultuur

Mediastudies

Rijksuniversiteit Groningen

Over de opleiding Studiepunten:  90 ECTS

Filler

Wil je meer weten over digitale en sociale media, over mediagebruik of journalistiek? Kies dan een van de vijf tracks binnen de master Mediastudies. Alle tracks duren anderhalf jaar (90 ECTS).
Schrijf je in voor de online masterweek van 23-27 november! Journalistiek (Nederlandstalig)
Een gezonde samenleving heeft goede journalistiek nodig. Hoe en waarom is de journalistiek zo aan het veranderen? Hoe maak je zelf onafhankelijke, betrouwbare en boeiende journalistieke verhalen? In deze track word je opgeleid tot verslaggever en leer je kritisch denken over wat journalistiek inhoudt. Je ontwikkelt zowel praktische vaardigheden als academische kennis.Voor de tracks Journalistiek en Journalism...

Filler

Kennismaken met de opleiding?

Op Studiekeuze123 kun je informatie vergelijken. Op de website van de onderwijsinstelling kun je verder lezen als de opleiding je aanspreekt.

Bekijk instellingswebsite
Talen: Nederlands Engels
Bekostiging: Overheid
Studenten: 112
Studiepunten: 90 ECTS
Honours: 1 programma
Diploma: Master of Arts

Om toegelaten te worden tot een opleiding moet je aan bepaalde eisen voldoen.

Filler

Toelatingseisen

  • Ingangstest
  • Taaltoets
  • Vereist vooropleiding

Collegegelden

€ 2.168
Wettelijk collegegeld
€ 2.143
Wettelijk collegegeld

Geen enkele opleiding is hetzelfde. Kijk daarom naar de kenmerken van een opleiding.

Filler

Studeren bij deze instelling

112 studenten volgen deze opleiding
66 eerstejaars aan deze opleiding
39% van de eerstejaars studenten is man
61% van de eerstejaars studenten is vrouw
157 opleidingen
58.110 studenten in de gemeente Groningen Meer info over Groningen

Keuzes binnen de opleiding

  • Ever wondered how algorithms make sense of our digital activities to determine what we see and do online? Do you want to understand how big data is affecting our daily lives and how digital literacy can empower people to navigate digital societies?
    This programme offers students the opportunity to gain cutting-edge knowledge of the digital transformations that profoundly change society. New media technologies and platforms are increasingly central to people’s daily lives. Many activities, from doing business to getting information and organizing our health care, are now moving online. The data this generates allows for large-scale data mining and algorithmic filtering. This opens up opportunities to enhance our life, but also raises ethical issues and pushes us to thoroughly understand and reflect on the implications. By critically engaging with the role of digital media in our day-to-day lives, you will understand the wider consequences of our growing reliance on data for society, policy and business. By taking a digital literacy perspective, this MA empowers you to address these challenges of datafication.

  • Want to understand how new media technologies are used to create innovative formats and ways of storytelling, and how media innovation and start-up culture are rooted in creative processes?
    In this MA students explore how media are produced and (re-)used in a digital era. You study how new media technologies enable innovative formats and distinctive practices of media use, re-use and consumption. Key to this MA programme is the insight that all innovation starts from creativity. Yet new start-ups in cultural and media production also need to balance commercial interest and creative drive. Students are invited to put academic knowledge into creative practice - building upon a profound understanding of how media industries have developed over time, how media genres evolve and how changing media (re-)use plays into economic, policy, organisational, labour and legal issues, including piracy, web streaming, and remixing of media content.Sign up for the Online Master's Week 23-27 November

  • Why do some posts go viral on social media and others do not? How can social media analysis be used in business and policy decisions? How do platforms like Facebook change how we live and do business?
    This MA programme offers a critical exploration of social media within contemporary networked societies and trains students to work with (big) data in a responsible way. Social media have changed the fabric of everyday life and society. This has had important implications for how we inform ourselves, with whom we connect and in which ways, how we organize our daily lives, and how we perform as citizens. Knowledge of the ways these quickly emerging communication infrastructures are fundamentally transforming society is indispensable. At a time when intensive data-gathering and analysis is key for companies and governments, this MA programme’s theoretical approach to social media and their data-driven impact on society helps students in understanding and reflecting on critical issues in order to respond to current societal transformations. From a practical perspective, students are trained to investigate social media data in the context of social, political and economic change.Sign up for the Online Master's Week 23-27 November

  • + Meer
  • Het master Honours programma is speciaal ontwikkeld voor studenten die meer uit hun studietijd willen halen.

Het eerste jaar

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Hoe beoordelen de (oud)studenten deze opleiding?

Filler

Nationale Studenten Enquête

Hoe tevreden waren studenten in 2019 over aspecten van deze opleiding?


Deze opleiding
Rijksuniversiteit Groningen
Landelijk gemiddelde
Mediastudies
Verschil
Studenttevredenheid
Meer informatie
4.1 / 5 4.1 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Sfeer 4.5 / 5 4.5 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Inhoud 4.0 / 5 4.0 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Algemene vaardigheden 4.0 / 5 4.0 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Wetenschappelijke vaardigheden 3.7 / 5 3.7 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
Voorbereiding beroepsloopbaan 4.1 / 5 4.1 / 5
0.0 gelijk aan landelijk gemiddelde
+ Meer

Oordeel afgestudeerden

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Je bent klaar met je studie. Hoe ziet de volgende stap eruit?

Filler

Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk voor studie Mediastudies

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Meest gekozen beroepen

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Oordeel Alumni

We hebben niet voldoende betrouwbare informatie over dit onderdeel. Neem contact op met de onderwijsinstelling.

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (master - sociale en maatschappijwetenschappen)

Toekomstige arbeidsmarktpositie: Matig
Samenhang baankans met economie: Gemiddeld
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector: Gemiddeld
Uitwijkmogelijkheden naar ander beroep: Hoog

Meer weten over de opleiding? Neem contact op met Rijksuniversiteit Groningen

Filler
Illustration of a map

Adres

Oude Boteringestraat 44
9712 GL Groningen

Bekijk locatie Rijksuniversiteit Groningen op de kaart
Illustration of a mobile phone

Contact

Neem contact op met de onderwijsinstelling

Bel Rijksuniversiteit Groningen 050 363 9011
Logo Rijksuniversiteit Groningen

Meer informatie

Bezoek ook de website van Rijksuniversiteit Groningen

Bezoek website van Rijksuniversiteit Groningen

Is het wat? Deel dit!

Wil je de opleiding Mediastudies doorsturen?

Deel via WhatsApp