Communicatierichtlijnen

Onderwijsinstellingen mogen tijdens de NSE studenten stimuleren om de vragenlijst in te vullen. Dit kan bijvoorbeeld met posters, speciale acties of via social media. Dit mag alleen op een neutrale manier gebeuren. Maar wat houdt neutraal precies in? Wat mag je als instelling wel en wat niet communiceren?

Do's: enkele voorbeelden van neutrale aanmoediging

Een neutrale aanmoediging houdt in dat je studenten stimuleert de NSE in te vullen, zonder dat je hierbij stuurt op hóe ze de vragenlijst moeten invullen.

  • 'Laat je stem horen over je opleiding of onderwijsinstelling.'
  • 'Aankomende studenten gebruiken de studentenoordelen bij het maken van hun keuze.'
  • 'De opleiding gaat aan de slag met de resultaten. De resultaten geven de onderwijsinstelling input voor interne kwaliteitszorg.'
  • 'Naar aanleiding van eerdere resultaten zijn bij de opleiding de volgende verbeteringen doorgevoerd [toelichten]'

Voorbeelden van neutrale aanmoediging uit de NSE 2021

de Nieuwste Pabo

De Nieuwste Pabo (Fontys Hogescholen en Zuyd Hogeschool) geeft uitleg over het belang van invullen, hoe invullen werkt en wat er met de resultaten gebeurt.

Bekijk het filmpje

Windesheim

Studenten van Windesheim vertellen in deze video waarom zij de NSE hebben ingevuld. Daarmee willen zij anderen motiveren om hun stem te laten horen.

Bekijk het filmpje

HAN Pedagogiek

De HAN legt uit wat de waarde is van het ontvangen van feedback van studenten. Ook benadrukt ze dat nu de laatste week is om je mening te geven.

Bekijk de volledige afbeelding

Meer voorbeelden

Bekijk nog meer voorbeelden van promotie rondom de NSE

Don'ts: enkele voorbeelden van sturende communicatie

Alles wat de studenten op een sturende manier aanmoedigt om de NSE in te vullen, mag niet worden toegepast in de communicatie. Zoals:

  • Iedere vorm waarin wordt aangespoord tot het geven van hoge oordelen.
  • Bovenstaande in combinatie met een hoge ranking in de Keuzegids, Elsevier of de waarde van het diploma.
  • Oproepen om in de NSE alleen aan te geven wat er goed gaat en verbeterpunten op een andere manier door te geven.
  • Een promotiefilmpje van de instelling en/of opleiding te laten zien vóór het invullen van de enquête.

Download de communicatierichtlijnen in pdf.

Procedure bij beïnvloeding

Wanneer Studiekeuze123 een melding ontvangt van mogelijke beïnvloeding, wordt een standaard procedure gevolgd. Lees de procedure bij (mogelijke) beïnvloeding.