Hbo bachelor - Taal en Communicatie

Communicatie

De hbo bachelorstudie Communicatie is gericht op de interne en externe communicatie van organisaties (bedrijven, overheidsinstellingen en non-profitorganisaties).

Je leert alle vormen van communicatie in samenhang aansturen (geïntegreerde communicatie). Bij geïntegreerde communicatie gaat het onder meer om marketingcommunicatie, interne communicatie, managementcommunicatie, organisatiecommunicatie, overheidscommunicatie en interculturele communicatie.


Van profiel naar studie

Bekijk welke profielen toegang geven tot welke studie

Gebruik de tool

Deel deze pagina

Opleidingen

Na deze studie

Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?

Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. Opgelet: de impact van COVID-19 op de middellange termijn prognoses voor de arbeidsmarkt is hierin niet verwerkt.


Arbeidsmarkt​informatie

Landelijk

84% vond een baan op niveau
70% vond een baan binnen het vakgebied van de studie
€ 2.335 bruto startsalaris op basis van 36 uur per week
6% is werkloos

Kansen op de arbeidsmarkt

Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (bachelor - communicatie en journalistiek)

Prognose Matig
Conjunctuur​gevoeligheid Hoog
Uitwijk​mogelijkheden naar andere sector Hoog
Uitwijk​mogelijkheden naar andere beroepsgroep Gemiddeld

Meest gekozen beroepen

Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.

Vakspecialisten website-ontwikkeling en -beheer 26%
Specialisten public relations 17%
Specialisten reclame en marketing 14%
Administratief medewerkers, algemeen 6%
Bedrijfskundigen en organisatieadviseurs 3%
+ Meer

Oordeel Alumni

3.8

tevredenheid over de huidige baan
3.9

tevredenheid carrière-mogelijkheden huidige baan
50% van de afgestudeerden vindt de studie een goede basis om te starten op de arbeidsmarkt
71% van de afgestudeerden zou achteraf de studie opnieuw kiezen