Wo master - Techniek
De universitaire masterstudie Electrical Engineering is een voortzetting en verdieping van een bachelorstudie.
De studie is gericht op het ontwikkelen van elektrotechnische oplossingen in de toepassingsgebieden energietechniek, informatietechniek, telecommunicatie, informatie- en communicatiesystemen, en meet- en besturingssystemen. De energietechniek omvat het opwekken, transporteren, omvormen, verdelen en toepassen van elektrische energie. De informatietechniek omvat het verwerven (met sensoren), omzetten, transporteren, opslaan, bewerken (met computerarchitecturen en processors), combineren en presenteren of automatisch benutten van meestal elektronische informatie (zoals bij het regelen van processen). De telecommunicatie is gericht op systemen en netwerken voor telefonie, media, datatransport, satellietcommunicatie en mobiele communicatie. Bij informatie- en communicatiesystemen gaat het om het analyseren, ontwerpen en realiseren van computersystemen en om het ontwikkelen van elektronische schakelingen, waarbij neurale netwerken worden gebruikt. Meet- en besturingssystemen zijn systemen die alle mogelijke processen regelen, zoals de besturing van vliegtuigen, centrale verwarming in huis en processen in het menselijk lichaam (medische toepassingen).
Je bent klaar met je studie maar hoe ziet de volgende stap er dan voor je uit?
Ga je aan het werk of studeer je door? Hieronder vind je informatie die je daarbij kan helpen. Opgelet: de impact van COVID-19 op de middellange termijn prognoses voor de arbeidsmarkt is hierin niet verwerkt.
Landelijk
Dit zijn landelijke cijfers voor de totale studierichting (master - elektrotechniek)
Prognose | Goed |
Conjunctuurgevoeligheid | Erg hoog |
Uitwijkmogelijkheden naar andere sector | Gemiddeld |
Uitwijkmogelijkheden naar andere beroepsgroep | Laag |
Hieronder vind je een lijst met de meest gekozen beroepen na deze studie. De beroepen zijn aflopend gesorteerd met per beroep het percentage van de werkenden dat 1,5 jaar na afstuderen in dit beroep terecht is gekomen.
Professoren en andere onderwijsgevenden in het hoger onderwijs | 26% |
Systeemanalisten | 19% |