Wat is Studie in Cijfers?

Studie in Cijfers

Studie in Cijfers geeft in één oogopslag onafhankelijke, objectieve en vergelijkbare data van een opleiding. Ook wordt er een vergelijking gemaakt met het landelijk gemiddelde van de studie. Dit kan de studiekiezer helpen bij de oriëntatie op de studiekeuze. Studie in Cijfers wordt gemaakt voor bekostigde, voltijd bacheloropleidingen en bekostigde voltijd, deeltijd en duale associate degree-opleidingen. Voor particuliere opleidingen is er dus geen Studie in Cijfers. De Studie in Cijfers bijsluiters zijn te vinden op de website en/of brochures van universiteiten en hogeschool. De bijsluiters worden ook getoond op de opleidingspagina's op Studiekeuze123.nl.

Waarom Studie in Cijfers?

Studie in Cijfers is in 2012 ontstaan uit een voorstel van ISO en LSVb. Later sloten ook CNV Jongeren, JOB, en LAKS aan. Zij wilden een instrument om opleidingen goed met elkaar te kunnen vergelijken. Een soort ‘studiebijsluiter’ zou daarvoor een goede oplossing zijn. Hierin moest betrouwbare, onafhankelijke informatie over de opleiding worden getoond. Ook zou deze informatie moeten worden afgezet tegen het landelijk gemiddelde. Zo kan er goed vergeleken worden. Studiekeuze123 is gevraagd om hiervoor te zorgen.

De meest informatie was daarvoor ook al beschikbaar op Studiekeuze123.nl, maar dankzij deze nieuwe manier van tonen is het voor onderwijsinstellingen makkelijker om Studie in Cijfers op te nemen op hun eigen website of in hun voorlichtingsfolders.

Voorbeeld Studie in Cijfers

Naast het cijfer van de opleiding aan de betreffende hogeschool of universiteit wordt het landelijk gemiddelde van de studie weergegeven. Hieronder drie voorbeelden van Studie in Cijfers.

Disclaimer: aan Studie in Cijfers kunnen geen rechten worden ontleend. Het wordt opgebouwd met cijfers uit het verleden, waarbij gestreefd wordt naar actualiteit. Hoewel de verwachting is dat deze cijfers een beeld kunnen geven van de toekomst, bieden zij hiervoor geen garanties. Een opleiding kan door de jaren heen op allerlei manieren veranderen (andere opzet van het jaar, veel meer of minder inschrijvingen, samenvoeging met een andere opleiding) waardoor cijfers uit het verleden minder betekenis voor de toekomst krijgen. Voor vragen kunt u contact opnemen via het contactformulier.