De afbeeldingen van Studie in Cijfers worden in september gepubliceerd.
Als je jouw inloggegevens kwijt bent, kun je het beste contact opnemen met Studiekeuze123.nl. Als je geregistreerd staat als contactpersoon voor Studie in Cijfers dan sturen we je de inloggegevens zo snel mogelijk toe. Ben je (nog) geen contactpersoon, dan zorgen we alsnog voor een registratie en maken een eigen account voor je aan
Voorstellen voor de initiële indicatoren zijn bij de start in 2011 gedaan door de studenten- en jongerenorganisaties (ISO, LSVb, CNV Jongeren, JOB, LAKS). De indicatoren en definities zijn daarna vastgesteld door een stuurgroep met daarin het LAKS, ISO en LSVb en de communicatiedirecteuren van een aantal instellingen, in overleg met data- en communicatiedeskundigen. Eind 2015 heeft Studiekeuze123 een ‘technische’ evaluatie uitgevoerd naar de indicatoren in Studie in Cijfers. In het schooljaar erna is er een hernieuwde versie uitgebracht in een nieuwe vormgeving.
In de verantwoording van Studie in Cijfers staat welke keuzes zijn gemaakt en een toelichting van bronnen en definities van de getoonde criteria.
De verschillen worden waarschijnlijk veroorzaakt doordat de instelling de cijfers van de Vereniging Hogescholen hanteert en Studiekeuze123 ze rechtstreeks uit 1 Cijfer HO haalt. Voor de berekening bij Studie in Cijfers is gekozen zo dicht mogelijk bij de bron te blijven en de studiekiezer de meest waardevolle informatie te geven: namelijk een beeld van met hoeveel studenten hij of zij deze opleiding start. Voor de aantallen in SiC zijn alleen voltijdstudenten meegenomen. Voor de exacte definities van de indicatoren kunt u beste de Verantwoording bekijken.
Ja, er is ook een Engelstalige variant van Studie in Cijfers. Deze wordt niet op Studiekeuze123.nl getoond, maar instellingen hebben wel beschikking over deze Engelstalige variant.
Dat contacttijd niet wordt weergegeven komt doordat geen of onvoldoende eerstejaars deze vraag in de Nationale Studenten Enquête hebben beantwoord. De N bij de studenttevredenheid geldt niet automatisch ook voor contacttijd, want alleen de eerstejaars die de enquête hebben ingevuld worden voor dit cijfer meegegeven. Voor een volledige inhoudelijke toelichting van de indicatoren kunt u het beste naar de Verantwoording van Studie in Cijfers kijken.
De jongerenorganisaties CNV Jongeren, ISO, JOB, LAKS en LSVb constateerden eind 2011 bij hun achterban de behoefte om de veelvuldigheid aan studiekeuze-informatie op heldere wijze vergelijkbaar te kunnen inzien. In samenwerking met Studiekeuze123 heeft dit Studie in Cijfers opgeleverd waarin betrouwbare onafhankelijke gegevens worden getoond.
Ja, afgerond kan het cijfer ook goed op een rond cijfer uitkomen. Dit is geen reden om te verwachten dat het cijfer onjuist is.
Voor een inhoudelijke toelichting over de totstandkoming van de cijfers kunt u het beste de Verantwoording van Studie in Cijfers bekijken.
De studie wordt vanaf komend studiejaar ook door een andere instelling aangeboden. Of de instelling die deze opleiding vorig jaar nog aanbood gaat dat nu niet meer doen.
In Studie in Cijfers wordt altijd de CROHO-naam van de opleiding weergegeven. Dit is dus niet mogelijk.
Geef dit zo spoedig mogelijk door via het contactformulier. Studie in Cijfers is gebaseerd op het CROHO, maar het kan zijn dat wijzigingen hier nog niet in zijn doorgevoerd.
De modus valt op twee niet aaneengesloten ranges, in dit geval is besloten de modus niet te tonen. Voor de volledige inhoudelijke toelichting bij de indicatoren kunt u het beste naar de Verantwoording van Studie in Cijfers kijken.
Neem hiervoor contact op met Studiekeuze123.
Hiervoor zijn verschillende verklaringen mogelijk:
Voor een inhoudelijke toelichting van alle indicatoren kunt u het beste naar de Verantwoording van Studie in Cijfers kijken.
Het zijn onvergelijkbare percentages. Het % bij werkeloosheid wordt afgeleid van de beroepsbevolking (waarin iedereen zit die beschikbaar is voor de arbeidsmarkt, ook degenen die nog niet werken). Het % bij “baan op niveau” wordt afgeleid van degenen die aangeven een baan te hebben. De percentages mogen dus niet worden opgeteld.