Expertisepunt LOB heeft een opdrachtenbank vol LOB-opdrachten die je vrij kunt inzetten in het LOB-programma op jouw school. De opdrachten bestaan uit een docentenhandleiding en een jongerenopdracht. Ze kunnen gratis, met een bronvermelding, worden gedownload, geprint en gebruikt. De docentenhandleidingen zijn eventueel aan te passen aan je eigen wensen en behoeftes.
De opdrachten zijn ingedeeld in de vijf LOB-competenties: Kwaliteitenreflectie, Motievenreflectie, Werkexploratie, Loopbaansturing en Netwerken. Bij het ontwikkelen van loopbaancompetenties krijgen leerlingen meer inzicht in hoe ze hun talenten en motieven kunnen inzetten bij het vinden van een opleiding en werk dat bij ze past. Lees meer over de vijf loopbaancompetenties en hoe je ze kunt inzetten.
Hieronder vind je per loopbaancompetentie drie opdrachten die je kunt gebruiken. Ben je benieuwd naar alle opdrachten? Ga naar de LOB-opdrachtenbank.
Wat kan ik het beste en hoe weet ik dat?
Jongeren beschrijven hun sterke punten. Dit doen ze onder andere aan de hand van complimenten die ze krijgen van anderen.
Bekijk de opdrachtJongeren maken een overzicht van hun eigen successen. Hierdoor ervaren ze hoeveel kwaliteiten ze hebben. Dat zijn er vaak meer dan ze denken.
Bekijk de opdrachtJongeren vertellen in 60 seconden waar ze goed in zijn. Ze oefenen in het presenteren van hun kwaliteiten en leren hoe zit dit kort en bondig kunnen doen.
Bekijk de opdrachtWaar ga en sta ik voor en waarom dan?
Jongeren beschrijven wat ze belangrijk vinden in hun werk. Dit doen ze aan de hand van een aantal loopbaanwaarden.
Bekijk de opdrachtJongeren verbeelden hun toekomstdromen. Ze denken na over hoe ze hun talenten in kunnen zetten om die dromen te bereiken.
Bekijk de opdrachtJongeren gaan op zoek naar hun levensmissie. Waarom doen ze de dingen die ze doen? En waar worden ze echt gelukkig van?
Bekijk de opdrachtWaar ben ik het meest op mijn plek en waarom daar?
Jongeren bereiden een interview voor met een beroepsbeoefenaar voor en gaan vervolgens op gesprek.
Bekijk de opdrachtNa het interviewen van een beroepsbeoefenaar, regelen jongeren een snuffelstage. Zo ervaren ze de praktijk.
Bekijk de opdrachtJongeren maken online of op papier een collage. Aan de hand van vragen, verbeelden ze zo hun ideale baan.
Bekijk de opdrachtWie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen?
Jongeren leren het begrip netwerken beter begrijpen. Ze maken kennis met de verschillende manieren van netwerken.
Bekijk de opdrachtJongeren brengen letterijk hun netwerk in beeld. Dit doen ze door uit te tekenen welke mensen ze om zich heen hebben.
Bekijk de opdrachtJongeren bedenken openingszinnen die ze in veelvoorkomende situaties kunnen gebruiken. Zo zijn ze ook in spannende situaties goed voorbereid.
Bekijk de opdrachtHoe bereik ik mijn doel en waarom zo?
Jongeren geven elkaar tips. Hierdoor helpen ze elkaar om de volgende stap te zetten.
Bekijk de opdrachtJongeren leren zich oriƫnteren op de baankansen die een opleiding biedt.
Bekijk de opdrachtJongeren leren een periode te evalueren. Zo zien ze wat er goed is gegaan en wat ze een volgende keer beter kunnen doen.
Bekijk de opdracht