LOB-opdrachten

Expertisepunt LOB heeft een opdrachtenbank vol LOB-opdrachten die je vrij kunt inzetten in het LOB-programma op jouw school. De opdrachten bestaan uit een docentenhandleiding en een jongerenopdracht. Ze kunnen gratis, met een bronvermelding, worden gedownload, geprint en gebruikt. De docentenhandleidingen zijn eventueel aan te passen aan je eigen wensen en behoeftes.

De opdrachten zijn ingedeeld in de vijf LOB-competenties: Kwaliteitenreflectie, Motievenreflectie, Werkexploratie, Loopbaansturing en Netwerken. Bij het ontwikkelen van loopbaancompetenties krijgen leerlingen meer inzicht in hoe ze hun talenten en motieven kunnen inzetten bij het vinden van een opleiding en werk dat bij ze past. Lees meer over de vijf loopbaancompetenties en hoe je ze kunt inzetten.

Hieronder vind je per loopbaancompetentie drie opdrachten die je kunt gebruiken. Ben je benieuwd naar alle opdrachten? Ga naar de LOB-opdrachtenbank.

Kwaliteitenreflectie

Wat kan ik het beste en hoe weet ik dat?

Bedankt voor het compliment!

Jongeren beschrijven hun sterke punten. Dit doen ze onder andere aan de hand van complimenten die ze krijgen van anderen.

Bekijk de opdracht

Ik wist niet dat ik het in me had!

Jongeren maken een overzicht van hun eigen successen. Hierdoor ervaren ze hoeveel kwaliteiten ze hebben. Dat zijn er vaak meer dan ze denken.

Bekijk de opdracht

The elevator pitch

Jongeren vertellen in 60 seconden waar ze goed in zijn. Ze oefenen in het presenteren van hun kwaliteiten en leren hoe zit dit kort en bondig kunnen doen.

Bekijk de opdracht

Motievenreflectie

Waar ga en sta ik voor en waarom dan?

Wat vind ik belangrijk in mijn werk?

Jongeren beschrijven wat ze belangrijk vinden in hun werk. Dit doen ze aan de hand van een aantal loopbaanwaarden.

Bekijk de opdracht

Wat zijn mijn dromen?

Jongeren verbeelden hun toekomstdromen. Ze denken na over hoe ze hun talenten in kunnen zetten om die dromen te bereiken.

Bekijk de opdracht

Formuleer een doel

Jongeren gaan op zoek naar hun levensmissie. Waarom doen ze de dingen die ze doen? En waar worden ze echt gelukkig van?

Bekijk de opdracht

Werkexploratie

Waar ben ik het meest op mijn plek en waarom daar?

Interview met een beroepsbeoefenaar

Jongeren bereiden een interview voor met een beroepsbeoefenaar voor en gaan vervolgens op gesprek.

Bekijk de opdracht

Zelf een snuffelstage regelen

Na het interviewen van een beroepsbeoefenaar, regelen jongeren een snuffelstage. Zo ervaren ze de praktijk.

Bekijk de opdracht

Wat is mijn ideale baan?

Jongeren maken online of op papier een collage. Aan de hand van vragen, verbeelden ze zo hun ideale baan.

Bekijk de opdracht

Netwerken

Wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen?

Wat is netwerken eigenlijk?

Jongeren leren het begrip netwerken beter begrijpen. Ze maken kennis met de verschillende manieren van netwerken.

Bekijk de opdracht

Breng je netwerk in beeld

Jongeren brengen letterijk hun netwerk in beeld. Dit doen ze door uit te tekenen welke mensen ze om zich heen hebben.

Bekijk de opdracht

Wat kan ik zeggen tegen iemand die ik niet ken?

Jongeren bedenken openingszinnen die ze in veelvoorkomende situaties kunnen gebruiken. Zo zijn ze ook in spannende situaties goed voorbereid.

Bekijk de opdracht

Loopbaansturing

Hoe bereik ik mijn doel en waarom zo?

Heb je een tip voor mij?

Jongeren geven elkaar tips. Hierdoor helpen ze elkaar om de volgende stap te zetten.

Bekijk de opdracht

Is er werk na mijn opleiding?

Jongeren leren zich oriënteren op de baankansen die een opleiding biedt.

Bekijk de opdracht

Evalueren van de afgelopen periode

Jongeren leren een periode te evalueren. Zo zien ze wat er goed is gegaan en wat ze een volgende keer beter kunnen doen.

Bekijk de opdracht